استفاده از ظرفیت مشارکت محوری و مردمی در اداره شهرها

عضو هیات رئیسه و نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: در دنیا نگاه به سمت مشارکت محوری و حضور مردمی است و این نگاه در فضای جهانی شکل گرفته است اما از این ظرفیت کمتر در کشور ما استفاده می‌شود؛ توجه به این نگاه در شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی مهمتر است و باید بیشتر از آن استفاده شود.

به گزارش خبرنگار شهر؛ روح الله متفکر آزاد در نخستین رویداد مردمی سازی در مدیریت شهری اظهار کرد: وقتی مردم احساس کنند شهر مال خودشان است همه مسائل آن را خودشان کنترل می کنند؛ جایی که امر به‌ معروف و نهی از منکر و در واقع نظارت همگانی ترک شود جای ارزش و ضد ارزش عوض می شود؛ در نظام امت و امامت وحدت جامعه موضوعیت دارد و مردمی سازی در مدیریت از این نظر اهمیت دارد.

وی افزود: در جامعه ای که می خواهیم به بهترین شکل اداره شود باید این حس را در افراد آن به وجود بیاوریم که جامعه متعلق به خود شما است و باید ما مدیران نیز به مردم این اعتماد را بدهیم که با آنها صادق هستیم.

در ادامه حسین ظفری عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) و مسئول حلقه های میانی مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری گفت: در دنیا نگاه به سمت مشارکت محوری و حضور مردمی است و این نگاه در فضای جهانی شکل گرفته است اما از این ظرفیت کمتر در کشور ما استفاده می شود؛ توجه به این نگاه در شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی مهمتر است و باید بیشتر از آن استفاده شود.

ابراهیم نورمحمدی فرمانده قرارگاه مردمی تحول اجتماعی  و معاون دستیار ویژه رئیس جمهور درامور مردمی سازی نیز اظهار داشت:  در هر کشوری  و در هر حرکتی که آحاد جامعه به‌ میدان بیایند، توفیق حاصل می شود، در این کشور حتی در کارهای کالبدی و زیرساختی مردم باید در طراحی و ساخت نظر بدهند و حضور داشته باشند و در واقع باید خالصانه و از صمیم‌ قلب به مردم اعتماد کنیم.

در پایان پنل تخصصی بخش اول هانی ایرانمنش مسئول مرکز گفتمان ستاد پیشرفت و عضو شورای عالی جهادسازندگی با اشاره به اینکه چرا مدیران ما به سراغ مردمی سازی نمی روند، یادآور شد: بخشی از این مساله به آگاهی برمی‌گردد و باید نظام تفکر مدیران را اصلاح کنیم، چرا که مدیر ما باور ندارد سرمایه و ظرفیت مردم بیشتر از مدیران و سرمایه نفتی است و حتی گاهی خلاقیت مردم بیشتر از کارمندانش است.

وی بیان کرد: مدیران ما باید بر بستر الگوی موفق قرار گیرند و الگوهای بر محور مشارکت مردم، به آنها کمک می کند؛ مدیر باید زمانی بگذارد با جوانان بنشیند و در میان مردم باشد و ساختار موفق در این زمینه بسازد؛ یک مدیر باید یک نظام مدیریت دوگانه داشته باشد و در کنار ساختار دیوانسالاری، فرایندها و الگوهایی خلق کند که بتواند خیلی از مسائل مدیریتی خود را پیش ببرد.

انتهای پیام/

۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 24289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =