چرا شهرداری در سنگین ترین بارش چند سال اخیر غافلگیر نشد؟ / دیروز یک مورد مسدودی معابر گزارش نشد / باید از روش‌های سنتی عبور کنیم

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بارش برف سنگین در روز یکشنبه، شرایط تردد در شهر را خوب ارزیابی کرد و گفت: به دلیل پیش بینی‌های هواشناسی و توصیه ها و هشدارهای لازم، دوستان ما در شهرداری تهران آگاهی لازم و همیشگی را داشتند و توانستند تا حد بسیار قابل قبولی خدمات رسانی مطلوب را ارائه دهند.

به گزارش شهر، علیرضا نادعلی با بیان این مطلب افزود: طبق گزارشی که دیروز(یکشنبه) به دستم رسید، فقط روز یکشنبه تا عصر، بیش از ۱۵ هزار تماس شهروندی با سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران ثبت و به همه تماس‌ها پاسخ داده شده است. البته ممکن است در این بین خطای انسانی هم رخ داده باشد، اما نکته مهم این بود که تقریبا هیچ یک از این  ۱۵ هزار تماس شهروندی برای باز کردن معبر مسدود شده از برف نبود. یعنی دیروز تا عصر معبری در تهران به دلیل برش برف، مسدود نشده بود.

او گفت: همچنین باتوجه به اینکه در روز پنجشنبه با وجود همه زحمت‌هایی که نیروهای شهرداری کشیده بودند، ترافیک های طولانی مدت اتفاق افتاده بود، نیروهای خدمات شهری و دیگر قسمت‌های شهرداری از شب قبل از بارش سنگین برف (شنبه شب)، در آماده باش کامل بوند. هم شهرداران مناطق و هم معاونان شهرداری در کنار نیروهای خدمات شهری در صحنه حاضر بودند و بر کار برف روبی و شن پاشی نظارت داشتند.

بروز برخی مشکلات تاحدی طبیعی است

نادعلی ادامه داد: از زمان بارش، شرایط، شرایط خوبی بود. البته با توجه به حجم بالای بارش، طبیعی است که مشکلاتی در تردد خودروها و شهروندان وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخی انتقادهای به دور از انصاف گفت: بروز مشکلات تردد در شهر برای آنهایی که بارش‌های بسیار سنگین دهه‌های قبل را دیده‌اند، اصلا چیز عجیبی نیست. در چنین شرایطی به محض بارش برف، حتی اگر چند بار هم شن و نمک ریزی شود و تجهیزات هم در هر شرایط آماده باشد، به خاطر کاهش دید و لغزنده شدن معابر، عبور خودروها کند و ترافیک‌های طولانی ایجاد می‌شود. در بارش‌های سنگین چنین مشکلاتی نه تنها در تهران و ایران، بلکه در شهرهای دنیا هم ممکن است اتفاق بیفتد. کما اینکه حتی در زمان بارش باران هم بعضا، حرکت خودروها در تهران دچار کندی می‌شود که  چیز جدیدی نیست.

گاهی حرف هایمان را فراموش می کنیم

نادعلی با اشاره به معضل بزرگ آلودگی هوای تهران گفت: ما مسئله دیگری مثل  آلودگی هوای تهران را داریم. اما متاسفانه بعضا صحبت‌های خودمان را فراموش می کنیم. یادمان می رود ما در تهران تعدا زیادی خودرو داریم و هر روز هم تعداد زیادی خودرو شماره می‌شوند، بدون اینکه خودروهای فرسوده و کهنه را اسقاط کنیم.

عضو پارلمان شهری پایتخت با انتقاد از وضعیت تهران تاکید کرد: ما سال‌هاست که یک پارکینگ بزرگ را در تهران اداره می‌کنیم. حجم بالای تردد خودروها در شهری با ویژگی‌های تهران در زمان نزولات آسمانی، حتما موجب نابسامانی می شود. مثلا روز پنجشنبه در یک روز سه بار شاهد بارش برف بودیم. از طرفی هم حجمی از برف از بارش‌های قبل مانده بود که در برخی از ساعات به دلیل شدت برودت هوا محلول شن و نمک با وجود شن پاشی‌های مکرر کارساز نبود و سطح اتوبان یادگان امام (ره) خیلی سریع حالت شیشه‌ای و لغزنده پیدا کرد.

نادعلی افزود: ضمن اینکه به دلیل حجم بالای تردد در ساعات عصر در این منطقه (غرب تهران)، امکان جابه جایی تجهیزات برای برف روبی امکانپذیر نبود. البته ممکن است خطای انسانی هم رخ داده باشد که تا حدی طبیعی است. البته باید این خطاها به حداقل برسد و شرایط به بهترین شکل مدیریت شود.

نقد باید باشد تا عیوب برطرف شود

او در ارزیابی وضعیت عبور ومرور خودروها در شهر در روز یکشنبه که تهران بارش سنگین برف را شاهد بود، گفت: امروز من با خبرنگاران رسانه های مختلف صحبت کرد؛ اکثرا از شرایط دیروز رضایت داشتند. البته با ادامه بارش ممکن است جاهایی هم دچار مشکل شود، اما یکی از کارهای خوبی که دوستان در مرکز ارتباطات شهرداری تهران تدارک دیدند این بود که تعداد زیادی از خبرنگاران را به مسیرهای مختلف شهر بردند و از نزدیک زحمات نیروهای خدمات شهری را مشاهده کردند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: همانطورکه در صحن شورا هم گفتم معتقدم که به عملکرد شهرداران مناطق و مدیران شهرداری تهران باید اعتماد کنیم و ضمن اعتماد به مدیران شهری در عین حال باید بر کارهایشان نظارت صورت بگیرد؛ نقد هم وجود داشته باشد تا عیب و عیوب کاربرطرف شود.

فناوری های نوین برای روزهای برفی

نادعلی با اشاره به اینکه باید با استفاده از فناوری نوین و تجربیاتی که در دنیا وجود دارد، به دنبال رفع مشکلات در روزهای برفی باشیم، گفت: به هر حال سالهاست شاهد بارش سنگن برف در تهران نبودیم. من سالهاست می‌بینم که کیسه‌های شن همواره در کنار راه ها وجود داشته اما چشم ها همه به سمت آسمان بوده برای بارش نزولات آسمانی. اگر قرار باشد تهران به سال‌های قبل و دهه های قبل خود برگردد و شاهد بارش‌های سنگین باشد، حتما باید روش‌های جدید و نوین را از جاهایی که برفی‌تر از تهران هستند، انتقال دهیم و از روش‌های سنتی برای برف روبی عبور کنیم.

منبع: همشهری آنلاین 

انتهای پیام/

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 32315

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =