تاکید مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر تعیین ردیف بودجه مستقل و مستمر برای نگهداشت پایانه‌ها

یکی از مهم ترین پایانه های پهنه جنوب شرقی تهران با نابه‌سامانی ها و مشکلات دسترسی، مسائل اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی مواجه است. به همین جهت مطالعه ارتقای کیفیت پایانه مذکور در دستور کار مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران قرار گرفته است.

به گزارش شهر، به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، علی پورجعفر، کارشناس گروه مطالعات کاربردی مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در گفت‌وگو با روابط عمومی این مرکز به موضوع نگهداشت پایانه‌ها به عنوان یکی از مهم ترین فضاهای شهری اشاره کرد. پورجعفر در ادامه تشریح کرد: پایانه ها از دیدگاه طراحی شهری گونه ای از فضاهای مکث سواره هستند که بستر حضور چشمگیر شهروندان مخاطب حمل و نقل عمومی است؛ بنابراین پایانه ها توامان فضای مکث سواره و پیاده بوده و در رده فضاهای شهری بسیار مهم قرار می گیرند، پس مدیریت شهری می بایست نگاه ویژه ای به نگه داشت پایانه ها داشته باشد.

وی در ادامه به مطالعه راهکارهای ارتقاء کیفیت پایانه خاوران در منطقه ۱۵ شهرداری تهران به عنوان یکی از مطالعات مدیریت مطالعات کاربردی مناطق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در راتباط با نگهداشت پایانه‌ها در شهر تهران اشاره کرد.

پورجعفر اظهار کرد: یکی از مهم ترین پایانه های پهنه جنوب شرقی تهران با نابه‌سامانی ها و مشکلات دسترسی، مسائل اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی مواجه است. به همین جهت مطالعه ارتقای کیفیت پایانه مذکور در دستور کار مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران قرار گرفته است.

وی پایانه خاوران را یک پایانه فرامنطقه‌ای خواند و عنوان کرد: بخش گسترده‌ای از معضلات پایانه در زمینه دسترسی به پایانه و خوانایی و تداخل حرکت سواره و پیاده در داخل پایانه است. وی به وجود مشکلات حائز اهمیتی در زمینه نابسامانی فعالیت های جاری در داخل پایانه خاوران و همچنین لزوم بهبود وضعیت مبلمان، کف سازی و بهداشت پایانه اشاره کرد.

کارشناس گروه مطالعات کاربردی مناطق افزود: پایانه خاوران در دو مقیاس درون‌شهری و برون‌شهری عمل می‌کند و هشت خط اتوبوس عادی، سه خط تندرو، یک خط مینی‌بوس و پنج خط تاکسی شهری و سه خط تاکسی حومه را دارا است و این نوع از عملکرد چالش‌های خاص خود را در پی دارد. پورجعفر، کمبود بودجه برای رسیدگی به پایانه و نگهداشت آن را یکی از مشکلات شهرداری منطقه و واحد متولی برشمرد.

پورجعفر گفت: طی مطالعات انجام شده مشکلات طبقه‌بندی و متناسب با هر معضل پیشنهاداتی ارائه شده تا در راستای ارتقاء کیفیت پایانه گام‌های موثری برداشته شود. وی همچنین مشکلات اجتماعی محدوده پایانه را تشریح و به ضعف امنیت و ایمنی پایانه اشاره کرد.

وی این مشکل را به دلیل به وجود فضاهای رها شده و محدودیت رسیدگی به آن ها، حضور معتادان و بزه‌کاری در پایانه خاوران دانست. وی ادامه داد: نبود امنیت کافی در محدوده پایانه خاوران و به دنبال آن بروز آسیب‌های اجتماعی اثرات نامطلوبی را بجای گذاشته که طی بررسی های میدانی به عمل آمده، در راستای ارتقاء وضعیت امنیت و ایمنی محدوده مذکور پیشنهاداتی ارائه شده است.

پورجعفر گفت: از این رو مقرر شد زمینه عملیاتی شدن پیشنهاداتی مانند: ارتقاء کیفیت نورپردازی پایانه و ساماندهی مسیرهای حرکت سواره و پیاده، چیدمان فضای پایانه، مبلمان، علائم و تابلوها  با تدابیر منطقه ۱۵ فراهم شود.

کارشناس گروه مطالعات کاربردی مناطق ضمن تاکید براینکه پیشنهاد شده است برای نگهداشت پایانه، ردیف بودجه و اعتبار مشخص (مستقل) جهت تعمیر و نگهداری مستمر درنظر گرفته شود، عنوان کرد: با عنایت به نکاتی که در ابتدا مطرح شد، نگاه ویژه به نگهداشت پایانه ها بسیار حائز اهمیت است. این درحالی است که واحد متولی و مناطق برای این امر با محدودیت‌هایی مالی و ... مواجه هستند. لذا تدوین برنامه ای جامع برای نگهداشت پایانه خاوران و دیگر پایانه‌ها و به‌روزرسانی مداوم آن می تواند مثمر ثمر باشد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد به طور کلی موضوع نگهداشت فضای پایانه‌ها و سایر گونه های فضای شهری در شهر تهران نیازمند برنامه ای جامع و مستمر است، چرا که موضوع نگهداشت هر چند در برنامه‌ها کمرنگ اما در عمل یکی از مهم ترین چالش‌های مدیریت شهری است، به علاوه مدیریت مطلوب نگهداشت فضاهای موجود شهر نه تنها کم اهمیت نیست، بلکه بسیار مهم تر از ایجاد و توسعه فضاهای جدید است. کارشناس گروه مطالعات کاربردی مناطق در خاتمه گفت: مطالعات بعد از برگزاری جلسات متعدد با شهرداری منطقه ۱۵ به پایان رسیده و خروجی‌های آن نیز جهت عملیاتی شدن در اختیار شهرداری منطقه ۱۵ قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 37850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =