تقدیر رئیس سازمان مدیریت بحران تهران از نقش گروه‌های دوام در مهمانی بزرگ غدیر

نشست مشترک رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و دوامیان منتخب و فعال در میهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر با هدف تقدیر از این داوطلبان منتخب برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این جلسه دکتر علی نصیری رئیس سازمان با اشاره به این نکته که آگاه‌سازی جامعه برای واکنش درست در برابر حوادث یکی از وظایف مدیریت بحران است، گفت: ما وظیفه داریم جامعه را آگاه نموده  و بستری برای عضوگیری جدید فراهم کنیم. این یک بخش کار است و هدف اصلی این است که با ترویج فرهنگ ایمنی، مشارکت اجتماعی، فرهنگ انسان‌دوستی و همدلی در شرایط قبل، حین و پس از حادثه کمک کنیم تا این فرهنگ توسعه پیدا ‌کند و باعث شود که جان‌های کمتری از دست برود، زندگی‌های کمتری آسیب ببیند، اموال کمتری خسارت ببینند و جامعه بر اثر حوادث کمتر دچار مسئله شود.

وی با یادآوری این نکته که هر چقدر ایمنی‌سازی انجام شود بلاخره باز هم امکان رخ دادن حوادث وجود دارد و ما نمی‌توانیم حوادث را به صفر برسانیم، گفت: سازمان ملل متحد و مجموعه UNDRR  که در موضوع مدیریت بحران فعالیت دارند، روی حذف خطر کار نمی‌کنند و از کاهش خطر بلایا نام می‌برند. به این معنی که ما هر چقدر هم تلاش کنیم، نمی‌توانیم مثلا اثرات زلزله را به صفر برسانیم.

نصیری خاطرنشان کرد:  قبلا می‌گفتند باید بحران‌ها را مدیریت کرد، ولی اکنون در دنیا این نگاه تغییر کرده است و بر این اعتقادند که باید خطر بحران یا ریسک بحران را مدیریت کرد. به این معنا که باید قبل از وقوع حادثه اقداماتی انجام داد، ریسک را شناسایی کرد و جلوی آن را گرفت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه افزود:  در این تلقی زلزله ممکن است رخ دهد، ولی خطرات ناشی از وقوع آن کاهش پیدا می‌کند.

نصیری یادآور شد: ریسک زلزله یعنی این که چند نفر بمیرند، چند خانه خراب شود و موضوعاتی از این دست. این ریسک زلزله می‌تواند رخ ندهد. پس مدیریت ریسک یعنی این که پیش از وقوع حادثه اقداماتی انجام دهیم که وقوع حادثه اثر کمتری بر زندگی ما داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت رویکرد جامعه‌محور در مدیریت ریسک، گفت: یکی از وظایف مهمی که در تمام کتب مرجع درباره اهمیت آن در مدیریت ریسک تاکید می‌شود، رویکرد مشارکت جامعه‌محور است که مرحله عمیق‌تر آن درگیرنمودن جامعه در بحث مدیریت بحران است.

وی افزود: متاثر از این رویکرد ما دو نوع گروه داوطلب واکنش اضطراری محله(دوام) داریم. یک بخش این گروه‌ها در حد مشارکت گرفتن و به صورت عادی فعالند و تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است و تاکنون از  ۲۶ هزار نفر گذر کرده‌اند. نقش این داوطلبان مشارکت جامعه‌محور در بحث مدیریت خطر بحران است.

نصیری درباره نقش گروه‌های منتخب دوام نیز گفت: گروههای منتخب دوام نقش متفاوتی دارند و در موضوع مدیریت بحران حضوری جدی‌تر دارند. مصداق این موضوع نیز حضور این داوطلبان منتخب در جشن بزرگ مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این که برگزاری این جشن یک اتفاق بزرگ مذهبی و یک گرامیداشت بزرگ آیینی است، یادآور شد: این اتفاق بزرگ، به حمایت نیاز داشت و یک سری از افراد باید دقت می‌کردند که برای دیگران اتفاقی رخ ندهد و آسیب نبینند. در نتیجه نیروهای منتخب دوام در این  بخش ماجرا نقش داشتند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد گمشدگان مراسم و حضور فعال گروه های داوطلب دوام در این ستاد و ضمن تقدیر از نقش داوطلبان در این زمینه گفت: اعضای منتخب گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محلات در تمام منطقه‌بندی‌های مراسم برای مدیریت تجمعات انبوه حضور داشتند و بخش گمشدگان را مدیریت می‌کردند که این اتفاق مبارکی بود.

در ادامه این برنامه شاهین مظفری معاون بازیابی، توانمندسازی و مشارکت جامعه‌محور سازمان نیز ضمن تقدیر از حضور فعال اعضای منتخب دوام در جشن بزرگ میهمانی غدیر، گزارشی از فعالیت این داوطلبان در شهر تهران و اقدامات و برنامه‌های سازمان برای توسعه مشارکت مردمی و افزایش توانمندی این گروه‌ها ارائه داد.

در ادامه این جلسه نیز  رئیس سازمان پیبشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با داوطلبان به سوالات آنها پاسخ داد.

انتهای پیام/

۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 39290

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =