از لغو قرارداد پیمانکاران متخلف و اجرای طرح‌های ویژه برای مبارزه با موش‌ تا سواستفاده سیاسی از موضوعات شهری

مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با پرداختن به موضوع موش ها گفت: متاسفانه بعضا پیمانکاران کار را به درستی پیش نمی بردند که با شناسایی آنان و قطع همکاری و تمهیداتی که درنظر گرفته شده امید می‌رود شرایط بهتری رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار شهر، افزایش تعداد موش ها در فصول گرم سال یکی از مشکلات شهر تهران است که در تمام دوره های مدیریت شهری وجود داشته است. هر یک از مدیران شهری در دوره ای که مسئولیت داشته اند اقداماتی مانند تله گذاری، استفاده از سلاح های بادی مخصوص و ... را برای مبارزه با موش ها انجام دادند که اولا مقطعی بود و دوما چندان تاثیر بسزایی نداشت. در دوره اخیر مدیریت شهری علاوه بر استفاده از تجربیات ادوار پیشین تصمیم گرفته شد تا طرح ها و اقدامات اساسی آغاز شود. اقداماتی مانند ایجاد زیرساخت های لازم برای تغییر در نحوه جمع آوری پسماند.

داوود گودرزی، مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر در مورد وضعیت موش‌های پایتخت اظهار کرد: ما برای کنترل و مبارزه با موش ها ۲۲ پیمانکار را در ۲۲ منطقه گرفته‌ایم و سازوکار جدیدی را تعریف کرده ایم.

از لغو قرارداد پیمانکاران متخلف و اجرای طرح‌های ویژه برای مبارزه با موش‌ تا سواستفاده سیاسی از موضوعات شهری

گودرزی ادامه داد: امسال یک طرح ویژه داشتیم و قرار شد که هر فصل یک طرح ضربتی بگذاریم. طرح ویژه اول در محورهای خیابان ولیعصر(عج) حدفاصل پیچ شمیران تا میدان تجریش، بلوار کشاورز و کل خیابان شریعتی  اجرا شد. در طرح ویژه تابستان نیز چند منطقه‌ای که در سامانه ۱۳۷ شکایت‌های زیادی درباره موش درباره آنها ثبت شده بود را داریم پاکسازی می‌کنیم. برخی از این مناطق شامل منطقه یک؛ نواحی ۳ و ۱۰، منطقه ۴؛ نواحی ۳ و ۶ ، منطقه ۵؛ نواحی ۳،۴ و ۷، منطقه ۱۹؛ ناحیه یک، منطقه ۲۰؛ نواحی ۳ و ۴ و منطقه ۲۱؛ نواحی ۱ و ۳ می شود که در طرح ضربتی پاکسازی می شوند.

گودرزی تصریح کرد: متاسفانه بعضا پیمانکارانی بوده اند که کار را به درستی پیش نمی بردند که با شناسایی آنان و قطع همکاری و تمهیداتی که درنظر گرفته شده امید می رود شرایط بهتری رقم بخورد.

از لغو قرارداد پیمانکاران متخلف و اجرای طرح‌های ویژه برای مبارزه با موش‌ تا سواستفاده سیاسی از موضوعات شهری

اپلیکیشن نوماند

شهرداری تهران طرح جدیدی را هم با عنوان طرح «نوماند» در دست برنامه‌ریزی و اجرا دارد که یک اپلیکیشن است و در گوشی نصب شده و شهروندان از طریق آن درخواست می‌دهند که شهرداری زباله شان را تحویل بگیرد. در این سیستم یک بازه زمانی برای کاربر گذاشته شده که مشخص می‌کند در چه زمانی و چه محلی پسماند را از آنها تحویل بگیرند. شهروند در ازای تحویل زباله ارزشمند حسابش در سامانه «شهرزاد» شارژ شده که می‌تواند برای تهیه بلیط اتوبوس، مترو، عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و... از آن استفاده کند. بااین روش پراکندگی و مقدار زباله در سطح شهر کم خواهد شد.

راه اندازی MRF

راه‌اندازی مراکز MRF در ۴ پهنه شهر از دیگر اقدامات است. کار این مراکز مثل ترمینال‌های مسافربری است که پسماندها را از منازل به مراکز پردازش پسماند منتقل می‌کنند. MRF های طراحی شده در تهران، دارای تصفیه خانه شیرابه است و غیر از آن فضای لجستیکی دارند تا پسماند در اسرع وقت قابلیت انتقال به آرادکوه را داشته باشد و همانجا شیرابه‌ها تصفیه شود. بدین ترتیب با تبدیل سریع زباله و بازیافت آنها از انباشت زباله کم می شود.

این اقدامات زیرساختی در مقابل اجرای طرح های مختلف ضربتی برای مبارزه با موش ها شاید کمی در نتیجه دهی زمان بیشتری را نیاز داشته باشد، اما قطعا مفید فایده و موثر خواهند بود زیرا بهترین روش بااین معضل دیرینه تهران، برخورد ریشه ای با مشکل است.

در این میان هم عده ای از زیر عینک سیاست با بزرگنمایی موضوعات تلاش می کنند تا شرایط را صدها برابر بدتر از آنچه است ترسیم کرده تا امید و نشاط اجتماعی را نشانه بگیرند. به عنوان مثال همه می دانند که موش ها در تهران از خیابان ولیعصر در شمال شهر گرفته تا مناطق جنوبی تهران ده ها سال است که جولان داده اند، اما حالا آنان که به دنبال نادیده انگاشتن تلاش مدیران فعلی شهر تهران و تقویت جناح سیاسی شان هستند، با سیاه نمایی می خواهند امید را در مردم بکشند.

بازی سیاسی باموش

محمد آخوندی در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: ممکن است که ایراداتی وجود داشته باشد اما نوع مواردی که مطرح می کنیم نباید به گونه ای باشد که زحماتی که نیروها در طول شبانه روز می کشند، نادیده گرفته نشود.

آخوندی با بیان اینکه نباید زمینه سوء استفاده برخی افراد فراهم شود، تصریح کرد: یکی از روزنامه ها تیتری تحت عنوان «شهری برای موش ها» زد در حالی که خودشان چند سال همچون موش ها سرمایه شهر را از بین بردند و کار موش ها را با فرهنگ و اقتصاد مردم انجام دادند.

انتهای پیام/

۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 41562

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =