توانمندسازی فعالان سلامت در مسیر رسیدن به محله حامی سلامت

اداره کل سلامت شهرداری تهران دوره آموزشی توانمندسازی و مهارت افزایی فعالان سلامت برای دستیابی به محله حامی سلامت را در راستای تحقق شعار محله حامی سلامت برگزار می کند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: سلامت شهروندان تحت تاثیر عواملی متعدد فردی و محیطی است. یکی از عوامل محیطی مهم، محله ای است که شهروندان در آن زندگی و یا کار می کنند. محیط محله شامل ابعاد متعدد فیزیکی، زیستی، روانی و اجتماعی است که علاوه بر تامین امکانات و فرصت های ارتقای سلامت شهروندان می تواند تهدید کننده سلامت شهروندان و کاربران شهری محله ها نیز باشد. با توجه به این که شهرداری تهران در همه محله‌ها دارای نیروی انسانی، فضا، سازمان و خدمات مرتبط و یا موثر بر سلامت است که خانه های سلامت را می تواند مهمترین نمود آن دانست، توانمند سازی نیروی انسانی مستقر در محله به خصوص مسئولان خانه های سلامت گام موثری برای حفظ و ارتقای سلامت شهروندان و افزایش اثر بخشی اقدامات مدیریت شهری در سطح محلات می باشد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که یکی از اصلی ترین وظایف مسئولان و مربیان در خانه های سلامت، شناخت بافت محله، جامعه و برنامه ریزی برای توانمندسازی ساکنین یا کاربران شهری درمحله ها است، به این دلیل برای توسعه سلامت محلی  و اجرای طرح های توانمند سازی  نیازمند ارتقای علمی و فنی افراد مرتبط با این حوزه هستیم که این اقدام با اجرای طرح های توانمندسازی نیروی انسانی مرتبط با حوزه سلامت در محله ها و خانه های سلامت در دستور کار اداره کل سلامت قرار گرفته است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اجرای طرح محله حامی سلامت را در راستای سیاست‌های کلان آموزشی و ارتقای مهارت و بهره‌وری نیروی انسانی مرتبط با حوزه سلامت در محله ها ارزیابی کرد و گفت: در این طرح پیش بینی اجرای ۴ کارگاه آموزشی و ۲ نشست تخصصی در قالب پهنه‌های کاری انجام شده است که در قالب آن مدیران و کارشناسان سلامت و مسولان خانه‌های سلامت، در هر ناحیه و منطقه نحوه شناخت و شناسایی معضلات مرتبط با حوزه سلامت را آموزش می بینند.

صاحب با تاکید بر اینکه همه مرتبطان حوزه سلامت در محله باید آگاهی کافی از مشکلات و تهدیدهایی که سلامت مردم محله را به مخاطره می اندازد پیدا کنند و برای برطرف کردن تهدیدها راهکار ارایه کنند، افزود: در طرح محله حامی سلامت، مرتبطان این حوزه باید ظرفیت هایی را که درمحله وجود دارد و می توان از آن برای برطرف کردن مشکلات و گره گشایی از مسایل استفاده کرد را شناسایی کنند و با استفاده از این ظرفیت ها، برنامه ها و راهکارهای اجتماع محور را تهیه و تدوین کنند تا بتوان از آن برای ارتقای سلامت در محله استفاده کرد.

رقابت طرح های سلامت محور در محله‌ها

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای ارایه طرح های کاربردی با نگاه مداخله سلامت محور در امور محله از دیگر رویکردهایی است که در قالب طرح محله حامی سلامت دنبال می شود، از ارزیابی طرح های ارایه شده در این طرح در۵ پهنه تهران خبر داد و گفت: مناطق مختلف تهران در قالب پهنه های ۵ گانه ساماندهی شده و طرح های ارایه شده از سوی مسئولان خانه‌های سلامت با حضور متخصصان این حوزه ارزیابی و رتبه بندی می شوند. طرح های برتر از هر پهنه نیز مشخص و در رقابت پایانی میان ۵ طرح از ۵ پهنه تهران  که در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد بهترین طرح مداخله محور در حوزه سلامت انتخاب خواهد شد.

صاحب خاطرنشان کرد: تمام طرح هایی که از سوی مناطق در طرح محله حامی سلامت ارایه و تایید لازم را کسب کنند در سطح محله و منطقه اجرا خواهد شد اما، طرح های برگزیده به عنوان یک طرح کلان و مشترک در حوزه سلامت مورد توجه قرار خواهد گرفت و برای اجرای آن درمناطق ۲۲ گانه شیوه نامه اجرایی در سال آینده تدوین خواهد شد.

انتهای پیام/

۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 42486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =