نشست ارزیابی کتاب «منافع ملی در نظریه‌های بین‌الملل» برگزار شد

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، کتاب «منافع ملی در نظریه‌های بین‌الملل» با حضور وحید بزرگی، مترجم کتاب روز چهارشنبه اول آذر ماه در موزه کتاب نادر ابراهیمی واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ ارزیابی کتاب «منافع ملی در نظریه‌های بین‌الملل» به میزبانی حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ایران و با حضور غلامعلی چگنی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، علی اسمعیلی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در خانه شعر و ادبیات برگزار شد.

حمیدرضا آصفی با اشاره به اهداف برگزاری نشست ارزیابی کتاب «منافع ملی در نظریه‌های بین‌الملل» گفت: ارزیابی این کتاب از یک سو با هدف ترویج کتابخوانی و آشنا کردن مردم با کتاب است که لازمه پیشرفت هر جامعه خواهد بود و از سوی دیگر بررسی چگونگی روابط بین‌الملل از هر نوعی همچون روابط بین دو کشور، روابط اقتصادی، روابط سیاسی، روابط منطقه‌ای و جهانی که ریشه همه آنها به منافع ملی می‌رسد.

وحید بزرگی، مترجم کتاب با بیان علت ترجمه کتاب «منافع ملی در نظریه‌های بین‌الملل» گفت: منافع ملی مهم‌ترین و پرکاربردترین مفهوم روابط بین‌الملل است. با این حال کتاب‌های کمی به زبان انگلیسی در این زمینه وجود دارد و این کتاب به نظرم مفید آمد تا ترجمه شود. در این کتاب منافع ملی از دیدگاه‌های گوناگون و مکاتب مختلف مورد بررسی قرار گرفته شده است. به ریشه یابی مکاتبی همچون واقع‌گرایی، لیبرال‌ها، مکتب انگلیس، سازنده‌نگارهاو ... پرداخته و دیدگاه آنها را درباره منافع ملی مطرح کرده است و امیدارم مورد استفاده قرار گیرد.

غلامعلی چگنی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست با تاکید بر واژه دوران گذار که در محاورات ملی و ادبیات بین‌الملل بسیار استفاده شده است افزود: اگر تاریخ بین‌الملل مورد تورق قرار گیرد دوران گذار یکی از پر مخاطره‌ترین دوران‌ها برای زندگی ملی کشورها بوده است و کشورهای بسیاری ضررهای جبران ناپذیری را در این دوران تجربه کرده‌اند. چگنی‌زاده با خوب عنوان کردن کتاب که بدیهی‌ترین سخن را درباره منافع ملی بیان کرده است گفت: به نظر من کتاب از یک وجه بسیار خوب است و بدیهی‌ترین سخن را که منافع ملی باید راهنمای عمل هر کشوری در زندگی بین‌المللی‌اش باشد را مطرح می‌کند. با این حال یکی از ایرادات کتاب این است که با وجود اهمیت کتاب چندان عمیق به موضوعات توجه نکرده و ابعاد موضوعات را واکاوی نکرده است. گرچه پنجره‌ای را باز کرده اما امکان داد و ستد علمی را فراهم نمی‌کند.

علی اسمعیلی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این نشست در خصوص اهمیت کتاب «منافع ملی در نظریه‌های بین‌الملل» گفت: با وجود آنکه نویسنده طرح موضوع نظری می‌کند؛ اما مسئله‌ای که در آن مطرح می‌شود مسئله روز ایران است. بزنگاهی که هم از لحاظ داخلی و هم بین‌المللی با آن مواجه هستیم. نویسنده معتقد است مفهوم منافع ملی یک مضمون معنادار نیست و هر کدام از نظریه‌ها از منظر خودشان معنایی را در این مفهوم می‌گنجانند.

انتهای پیام/

۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 45687

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =