به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی مترو تهران و حومه، میثم نوروزیان در نشست با تعدادی از مشاوران TOD تعریف اولیه مجتمعهای ایستگاهی در دهه ۸۰ را واگذاری ملکهایی در کنار ایستگاههای مترو برای تأمین مالی تکمیل خطوط مترو با رویکرد کاهش استفاده از خودرو عنوان کرد.
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای این شرکت در سال ۱۴۰۴ اجرای پروژههای مربوط به TOD در حوزه حمل و نقل و ترافیک است، افزود: پیادهراه سازی، ساماندهی مسیرهای دوچرخه، مکانیابی و احداث ایستگاههای پایلوت دوچرخه، ایستگاههای تاکسی و اتوبوس در نزدیکی ایستگاههای مترو، یکپارچگی حمل و نقل عمومی است که انتظار میرود در طرحهای در دست اجرا این موارد به زودی بررسی شوند تا شرکتها و سازمانهای مربوطه فرصت کافی برای پیشبینی بودجه سال آینده را داشته باشند.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی متر تهران و حومه تصریح کرد: بافتهای فرسوده و ناکارآمد باید در طرحهای اولیه بررسی شوند تا علاوه بر نوسازی و بهسازی این بافتها مالکین بتوانند از تسهیلاتی که سازمان نوسازی برای آنها در نظر گرفته است، بهرهمند شوند. همچنین ضوابط پارکینگها، طراحی و جانمایی پارکینگهای دوچرخه در فضاهای عمومی و خصوصی در مجموعههای تجاری اداری و مسکونی به عنوان ضابطههای پیشنهادی در نظر گرفته شود.
نوروزیان عنوان کرد: همانگونه که الزام به طراحی پارکینگ خودرو وجود دارد، برای دوچرخه هم باید پارکینگ در نظر گرفته شود؛ چرا که برای ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه باید برای پارکینگ وسیله فضای مناسب محافظت شده وجود داشته باشد.
زمانبندی پروژهها در طرحها و مشخص شدن دقیق تغییرات اجرای این پروژهها در مدهای حمل و نقلی از دیگر تأکیدات مدیرعامل شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی تهران و حومه در این نشست بود.
گفتنیست؛ توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی عبارت است از یک الگوی متراکم کاربری زمین شامل مسکن، پارکهای عمومی و میادین کاربریهای تجاری و خدماتی که همگی در امتداد نقاط کلیدی سامانه حمل و نقل همگانی واقع شده باشند. توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی راهکاری است که در دهه ۱۹۹۰ میلادی به عنوان راهکاری برای غلبه بر معضلات شهری نظیر ترافیک و آلودگیهای زیست محیطی ارائه شد. ساخت مجتمعهای ایستگاهی مترو یکی از برنامههای TOD است.
انتهای پیام/
نظر شما