از اصلاح گذر صاحب‌الزمان تا تعیین تکلیف املاک ریزدانه

نوسازی املاک براساس طرح جامع تفصیلی شهر تهران، ارائه انتفاعات و امتیازهای لازم برای نوسازی از طریق بسته‌های تشویقی تا حذف گذرهای کم‌عرض از فعالیت های مدیریت شهری منطقه ۱۶ درراستای تسریع در رهایی این بخش از پایتخت از بافت فرسوده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۱۶، محمد امین سالاری پور شهردار منطقه با بیان اینکه در منطقه معضلی به نام بافت فرسوده همواره یکی از چالش‌هایی بوده که شهروندان را در خدمت‌رسانی مطلوب با محدودیت مواجه می‌کند، گفت: از این‌رو با توجه به نیاز راهکار برای تسریع این فرایند، مدیریت شهری با تدبیر درست و اصولی در راستای این موضوع، آن دسته از املاک ریزدانه‌ای که به‌دلیل قرار گرفتن در طرح با شهرداری دچار چالش بودند را تعیین تکلیف کرد.

وی بایادآوری اینکه با توجه به وضعیت انقباضی فعلی اقتصاد مدیریت شهری، امکان تملک کامل ریزدانه‌ها وجود نداشت و این موضوع به امری فرسایشی و زمانبر تبدیل شده بود، افزود: تعیین تکلیف املاک ریزدانه در جهت بهبود وضعیت نوسازی بافت‌های فرسوده امری نوآورانه و تسهیل‌کننده است که در این دوره مدیریت شهری پیگیری و عملیاتی شده است.

به گفته سالاری پور اجرای طرح اصلاح و حذف گذرهای کم‌عرض و بن‌بست در محورهای بافت فرسوده یکی از راهکارهای مهم به‌عنوان عبور از بن‌بست بافت فرسوده و رفع چالش‌هایی است که می‌تواند آنچه مطالبه ساکنان منطقه در این بافت‌هاست را مرتفع کند. 

وی با اشاره به نمونه بارز این مورد (اصلاح و حذف گذر) گذر صاحب‌الزمان در ناحیه ۵منطقه که اخیرا  به یکی از چالش‌های بزرگ منطقه تبدیل شده بود، گفت: با مصوبه کارگروه فنی کمیسیون ماده ۵ شهر تهران و حذف این گذر، نسبت به نوسازی محدوده محله علی‌آباد جنوبی که از محلات قدیمی تهران محسوب می‌شود و بافت فرسوده بسیاری هم داشت، اقدام شد. 

شهردار منطقه ۱۶ ادامه داد: همچنین طبق مصوبه کمیسیون ماده‌۵ شهرداری تهران اصلاح محور شمالی - جنوبی در بخش گذر مرکزی این محله با پیگیری‌های معاونت شهرسازی و معماری منطقه و با مطالعات و اقدامات کارشناسی دقیق ترافیکی محدوده و جایگزینی گذرهای مشابه و اصلاحات هندسی در طرح اجرایی، گامی مؤثر در نوسازی بافت فرسوده این محله برداشته شد. دستاورد اصلی اصلاح گذر صاحب‌الزمان، آزادسازی ۵۳ پلاک در این‌طرح بود. 

وی ادامه داد: پیش از این اقدام پلاک‌های محدوده به‌دلیل قرار گرفتن در طرح معبر ۱۶متری امکان نوسازی برایشان فراهم نبود و املاک ریزدانه بسیاری در این گذر قابلیت ساخت نداشتند. به همین منظور حذف این گذر به طول ۲۷۰متر، بر نوسازی بافت فرسوده در این محله، 

همچنین در حفظ هویت و امنیت محله علی‌آباد جنوبی که دغدغه دیرینه شهروندان این محله نیز بوده تأثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 52502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =