ضرورت استفاده از روش BOND یا اوراق قرضه در زیر مجموعه‌های شهرداری تهران/ بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به دنبال جذابیت، سود و بازگشت سرمایه است

مشاور محیط زیست و آلودگی هوای شهردار تهران گفت: اگر سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل، ساخت و ساز، مال‌های تجاری، خدمات روزانه و … همراه با سود و جذابیت باشد، به سمت همکاری با شهرداری گام برمی‌دارد.

مناف هاشمی در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به اهمیت موضوع «سرمایه گذاری در شهر تهران» بیان کرد: سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی می‌تواند در تمامی زیرمجموعه‌های شهرداری انجام شود. همه معاونت‌ها و زیرمجموعه‌های شهرداری نظیر پسماند، میادین میوه و تره بار، ورزش و … می‌توانند از فرصت سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنند.

مشاور شهردار تهران با طرح این پرسش که چرا امروز باید مراکز ورزشی شهرداری توسط خود مدیریت شهری اداره شود، پاسخ داد: این مراکز باید به دست بخش خصوصی سپرده شوند تا آن‌ها مراکز ورزشی را بازسازی و از آن درآمدزایی کنند. این‌کار سبب می‌شود تا هزینه‌ای بر دوش شهرداری نباشد و علاوه بر آن بخش خصوصی به شهرداری اجاره هم پرداخت کند. استفاده از BOND (اوراق قرضه) در سطح جهان در حال اجراست که تهران هم می‌تواند از آن الگوبرداری کند.

هاشمی در ادامه یادآور شد: طی فرصت کوتاهی که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بودم، سرمایه گذاری بخش خصوصی در معاونت تحقق یافت. دو اقدام بزرگ با همکاری بخش خصوصی و همچنین از طریق تبصره‌های قانون بودجه [که کمتر شهرداری‌ها به آن توجه می‌کردند] به نتیجه رسید.

وی درباره چگونگی جذب سرمایه گذار برای این دو اقدام، توضیح داد: برای عقد قرارداد واگن ملی و اتوبوس برقی از سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده شد. برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در خط جمهوری، دولت ۱۷۰ میلیارد تومان یارانه به شهرداری پرداخت و مابقی هزینه را بخش خصوصی سرمایه گذاری کرد؛ سهم دیگر بخش خصوصی نیز یارانه‌های مرتبط با بهینه سازی مصرف سوخت بود.

مشاور شهردار تهران با تأکید بر اینکه پیشنهادات خوبی در قوانین بودجه‌ای کشور برای شهرداری‌ها وجود دارد که استفاده از آن، مستلزم جذاب کردن کار برای بخش خصوصی است، عنوان کرد: اگر سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل، ساخت و ساز، مال‌های تجاری، خدمات روزانه و … همراه با سود و جذابیت باشد، به سمت همکاری با شهرداری گام برمی‌دارد.

هاشمی با بیان اینکه هفته گذشته، بیش از ۲۰۰ بسته سرمایه گذاری با محوریت‌های مختلف در همایش «فرصت‌های سرمایه گذاری» ارائه شد که همین موضوع می‌تواند فرصتی برای آشنایی بخش خصوصی باشد، گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته در حوزه‌های مدیریت شهری، اعتماد بخش خصوصی به کارفرما از بین رفته است و ترجیح می‌دهد که منابع خود را در جای مطمئن‌تری سرمایه گذاری کند.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در دوره‌ای که معاون بودم، ۱۰ پیشنهاد مطرح شد که در نهایت برای دو موضوع با بخش خصوصی به تفاهم رسیدیم. این موضوع نشان‌دهنده عدم قابل اعتماد بودن حوزه مدیریت شهری برای بخش خصوصی است.

به گفته مشاور محیط زیست و آلودگی هوای شهردار تهران؛ همایشی که اخیرا برگزار شد به شناخت بسته‌ها، طرح توجیهی و آورده سود و برگشت سرمایه بخش خصوصی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 23608

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =