پرونده ایجاد نماهای سنگی باید بسته شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: پرونده نمای سنگ باید در کشور بسته شود، چرا که بکار بردن سنگ در نما، از نظر ایمنی، مخاطرات بسیاری علی الخصوص در زمان وقوع زلزله دارد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، همایش تخصصی اعضای کمیته‌های نمای شهر تهران با سخنرانی مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران و حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و با حضور مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، اعضای کمیته های نمای مناطق، معاونین شهرسازی و معماری مناطق و جمعی از اساتید دانشگاه در تالار ایران زمین شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به اینکه در کشور ما هر اقدامی در شهر تهران انجام شود، به عنوان الگویی در کل شهرهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در مطالعه ای که طی سال های گذشته در خصوص سیمای شهر انجام شد، این موضوع مطرح شد که برای ساماندهی سیما و منظر شهری هراقدامی هم انجام شود تا زمانیکه مهاجرت گسترده به شهرها وجود داشته باشد، اسکان غیرسمی نیز وجود دارد و باید از این مهاجرت جلوگیری شود و یکی از متغیرهای اثرگذار در این امر سیمای جذاب شهرها در نظر گرفته شده بود، یعنی سیمای زیبای شهرها مانع مهاجرت جوانان می شود.

وی تصریح کرد: مسئله ساماندهی نما از سال ۱۳۶۹ در شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است و مدیریت شهری نیز اقدامات خوبی را طی سال ها انجام داده که مهم ترین آن تشکیل کمیته های نمای مناطق است که به عنوان نقطه عطفی درساماندهی نمای شهر محسوب می شود و اکنون شاهد تحولات خوبی در نمای ساختمان ها هستیم. اما اکنون علی رغم اقدامات ارزشمند انجام شده برای ساماندهی نمای شهر، همچنان در بخش هایی با اغتشاشات بصری روبه رو هستیم و ما در تلاشیم تا این اغتشاشات را ساماندهی کنیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به سه مرحله شهری شامل موج اول، موج دوم و موج سوم در ایران اظهار داشت: اکنون مسئله ما  شهر موج سوم است که با مسائلی چون سکونت در حومه، توسعه بیرونی، جدایی محل کار و سکونت و ... مواجهیم. شهر تهران اکنون به شهر موج سوم رسیده است و ما شاهد رشد وگسترش سریع در بخشی به صورت رسمی و در بخشی به صورت غیر رسمی هستیم، بنابراین اگر سه نسل از ساختمان ها را در نظر بگیریم با نماهای متفاوتی مواجهیم.

صارمی افزود: به تعداد سازندگان شهر تهران، راجع به نمای ساختمان ها فکر وجود دارد و اگر قرار باشد به تعداد پروانه های ساختمانی، نما تایید شود، در حالیکه نه زبان مشترک و نه فرهنگ مشترکی داریم. بنابراین اگر یک عقبه فکری برای این موضوع نداشته باشیم، راه به جایی نخواهیم برد، یعنی ما باید بدانیم که چهره مسلط سیمای شهر ما چه باید باشد و یک چشم انداز برای شهر تهران داشته باشیم که بیانگر هویت آن باشد. بنابراین مظاهر هویتی مد نظر باید مشخص شود.

وی با اشاره به ورود مصالح نوین در حوزه ساختمان گفت: همانطور که اساتید برتر کشور در حوزه معماری نیز همواره اذعان دارند، پرونده نمای سنگ باید در کشور بسته شود، چرا که همانطور که در زلزله اخیر ترکیه مشاهده کردیم، سنگ های به کار رفته در نمای ساختمان خطرات جانی زیادی را به بار آورد، بنابراین، بکار بردن سنگ در نما، از نظر ایمنی، مخاطرات بسیاری دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به معماری ایرانی - اسلامی، اظهار داشت: ما یک معماری داریم که مربوط به دوره های اسلامی است که در برهه ای از زمان، بعد اسلامی آن بیشتر شده است. اما مسئله اینجاست که ما مصداقی برای این سبک از معماری نداریم. آنچه در معماری اسلامی مورد تاکید است، توجه به اصول زیبایی شناختی و عدم شباهت ساختمان ها به ساختمان های کفار و عدم تجمل گرایی است اما باید بدانیم این موضوع را با چه مصالح و روش هایی باید در نظر بگیریم.

وی در پایان از اعضای کمیته های نمای مناطق خواست تا در بررسی نمای ساختمان ها حتما به هماهنگی نمای طراحی شده با منظر شهری، زمینه اجرای نما و خط آسمان توجه داشته باشند تا شاهد ناهماهنگی نمای ساختمان ها در یک معبر و خیابان نباشیم.

در ادامه این همایش، پنل تخصصی به ریاست حامد سلیمی سرپرست اداره کل معماری و ساختمان شهر تهران و با حضور علیرضا عینی فر، آرش بغدادی، نقشینه اساتید دانشگاه، نرجس علایی نماینده ناظرین شورای اسلامی شهرتهران و انسیه قربانی نیا نماینده معاونین شهرسازی مناطق شهرداری تهران برگزار شد و مسائل و موضوعات مناطق در حوزه بررسی نمای ساختمان ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 32892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =