مرکز نوآوری خانه خلاق هزاره در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد

مرکز نوآوری خانه خلاق هزاره با حضور سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، سید احمد علوی، عضو شورای شهر، سید محمدحسین سجادی‌نیری، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ستارگان نوآوری داوین و علی عسگری معاون فرهنگی و اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در این مراسم که روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه برگزار شد، بیان کرد: اراضی عباس‌آباد در سال‌های گذشته و حتی قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شرکت‌های دانش بنیان فعالیت‌هایش در این زمینه را آغاز کرده بود و در سال ۱۳۹۶ شورای فن‌آوری را تاسیس کرد.

او با اشاره به اسناد بالادستی درباره اراضی عباس‌آباد توضیح داد: اراضی عباس‌آباد باید بتواند در موضوعات حاکمیتی مشارکت داشته و اقدامات بزرگی برای مردم انجام دهد. خوشبختانه خانه خلاق با مشارکت منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری به سرانجام رسید.

حجازی افزود: طبق تعاریف اسناد بالادستی، اراضی عباس‌آباد به عنوان یک اکوسیستم فرهنگی، گردشگری معرفی شده است تا بر اساس اقتضاعات و نیازهای جامعه خود و جامعه جهانی، همچنین پیشرفتی که در حال انجام است، پیش برود که خوشبختانه ایران در فضای دانش بنیان هم بسیار قوی عمل کرده است.

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد همچنین بیان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، اراضی عباس‌آباد را به عنوان شتاب دهنده معرفی کرده و بر همین مبنا توانستیم از استارتاپ‌های فرهنگی، گردشگری و معماری حمایت کنیم چرا که در سال جاری طبق مصوبه شورای شهر در برنامه چهارم توسعه، اراضی عباس‌آباد به عنوان اکو پارک معرفی شده است.

او با بیان اینکه ۲۰۰۰ متر مربع از ۵۶۰ هکتار وسعت اراضی عباس‌آباد در اختیار خانه خلاق قرار گرفته است تا نگاه ویژه‌ای به استارتاپ‌های فرهنگی، گردشگری و معماری داشته باشد گفت: البته به این معنا نیست که برنامه‌های استارتاپی فقط به این بخش محدود شود بلکه کل اراضی عباس‌آباد در اختیار استارتاپ‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان است.

حجازی با اشاره به اینکه همه حوزه‌های فرهنگی و تفریحی عباس‌آباد با اکوسیستم آن پیش می‌رود، افزود:  برای مثال آبیاری هوشمند اراضی را به صورت یک فضای دانش بنیان در اختیار نخبه‌ها قرار دادیم یا سامانه تور مجازی را در اختیار گردشگری گذاشتیم و امیدوارم این ظرفیت موجب توسعه هر چه بیشتر کار شود.

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد درباره حمایت این منطقه در حوزه فن‌آوری و خلاقیت اظهار کرد:  یکی از مشخصه‌های اصلی خانه خلاق این است اگر طرح مفیدی برای اراضی عباس‌آباد ارائه دهند مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

مرکز نوآوری خانه خلاق هزاره در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد

 سخنران بعدی این مراسم روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری بود که با اشاره به دو وجه جسمی و روحی انسان توضیح داد: در سده‌های گذشته بشر تمرکزش را به سمت نوآوری برد تا به جسم افراد خدمت کند و آنچه مورد مغفول قرار گرفته، محتوای مورد نیاز روح است. بشر به روح خود توجه کمی کرده که این کم توجهی آسیب بسیاری هم به همراه دارد. اخیرا محتوا و تولیدات خلاق پاسخگوی روح آدمی شده است که خوشبختانه در حال گسترش هست و شاهد بزرگترین اتفاقات دنیا در سینما و شبکه‌های اجتماعی هستیم؛ بنابراین قرن اخیر معطوف به توسعه شرکت‌ها و روح خلاق است.

او به محتوای فرهنگی و گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: گردشگری بر اساس طراحی بشر و نیاز آدم به حوا و حوا به آدم شکل گرفته است اما در هر عصری تکنولوژی به گردشگری کمک کرده است. زمانی سفرها به وسیله حیوانات، سپس به وسیله خودروها، قطار، هواپیما و حالا به وسیله شبکه‌های مجازی انجام می‌گیرد. صنعت گردشگری یکی از اقتصادهای جدی دنیاست و قابلیت‌های بسیاری دارد و منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز بازار بزرگی برای مصرف در این حوزه محسوب می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان اینکه ما اراضی عباس‌آباد را صرفا جغرافیایی نمی‌دانیم بلکه یک منطقه فرهنگی و گردشگری می‌دانیم، اظهار کرد: این منطقه، فرصت اختصاصی خوبی برای شرکت‌های جوان است که علاقمند به کار در اقتصاد خلاق بر مبنای فضاهای فرهنگی باشند.

در انتهای این مراسم از تلاشگران راه‌اندازی خانه خلاق هزاره تجلیل شد.

خانه خلاق هزاره با ۲۰۰۰ متر زیربنا و ۲۵ اتاق اداری، ظرفیت پذیرش ۱۲۰ نفر را دارد.   ساخت این خانه بعد از ۹ ماه و با اعتباری حدود ۱۵ میلیارد تومان به پایان رسید.

انتهای پیام

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
کد خبر: 37162

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =