۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 49330

شاخص پیشرفت شهری تهران

محمد حسین بوچانی؛ مشاور معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری تهران
شاخص پیشرفت شهری تهران

محمد امیرآبادی "مدیر کل فقید دفتر پایش، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران" با وجود جوانی، از جمله کارشناسان شهرداری تهران بود که آگاهانه و فروتنانه تلاش می­‌کرد با درک ساحت و حوزه اجرا از یک سو و نظریه‌­ها، اندیشه­‌ها و تجارب برنامه‌ریزی شهری از سوی دیگر، به سوی عمل خردمندانه، اثربخش و کارآمد گام بردارد و مأموریت­‌های کاری خود را براساس خردجمعی و علمی محقق سازد.

شهرداری تهران دارای کارشناسان و متخصصانی خبره و دارای صلاحیت فنی و مدیریتی فراوان است، کارشناسان شهرداری تهران به واسطه آشنایی با کارهای اجرایی و میدانی از یک سو و تحصیلات دانشگاهی از سوی دیگر به خوبی نظریه و عمل را با هم تلفیق می­‌کنند؛ به همین جهت راه حل‌های بدیع و خلاقانه‌ای فراروی مدیران فرادست خود برای حل مسائل شهری تهران می­‌گذارند. دکتر محمد امیرآبادی (خدایش رحمت کند) "مدیر کل دفتر پایش،کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران" با وجود جوانی، از جمله کارشناسان شهرداری تهران بود که آگاهانه و فروتنانه تلاش می­‌کرد با درک ساحت و حوزه اجرا از یک سو و نظریه­‌ها، اندیشه­‌ها و تجارب برنامه‌ریزی شهری از سوی دیگر، به سوی عمل خردمندانه، اثربخش و کارآمد (کار درست را درست انجام دادن) گام بردارد و مأموریت­‌های کاری خود را براساس خردجمعی و علمی محقق سازد.

در ابتدای دوره انتصاب مرحوم امیرآبادی به واسطه شناخت قبلی از همدیگر برای امور نظارت، پایش و ارزیابی عملکرد جلسات کارشناسی مشترک بنا به نظر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی جناب آقای دکتر مجید باقری برگزار کردیم؛ محور اصلی و کلیدی جلسات دگردیسی در شاخص‌های پایش و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران بود. درآن جلسات تلاش می شود برای یک مدل مؤثر و کارا در حوزه پایش و ارزیابی پیشرفت تهران و همچنین شاخص‌های پیشرفت شهری تهران چاره‌جویی شود، به عبارت روشن می‌خواستیم برای سنجش و مانیتوریگ پیشرفت شهری تهران ضمن توجه به مبانی نظری (جهانی و بومی) براساس مدل نظریه‌ای دقیق به تدوین مجموعه‌ای از شاخص‌ها برسیم، خوشبختانه بخشی از این کار و مطالعات موجود بود.

لذا گزارش‌ها مرتبط با موضوع در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری تهران که با دکتر مظفر صراقی، خانم دکترا سحر ندایی طوسی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتر اسفندیار زبردست از دانشگاه تهران و سایرین به سرانجام رسیده بود، به طور جدی مورد واکاوی و بررسی قرار گرفت، حتی در جلسه‌ای چند ساعته با حضور برخی از این اساتید، جلسه‌ای به عنوان «تدوین شاخص پیشرفت شهر تهران و مدل سنجش و پایش پیشرفت تهران» با حضور معاونین و کارشناسان دفتر پایش به این موضوع پرداخته شد. خلاصه آن گفت‌وگوها عبارت بود از «لزوم تغییر و دگردیسی در شاخص‌های پایش و سنجش پروژه­‌ها و پایش پیشرفت شهری تهران»، حقیقت این است، ما به یک مدل نظری مستحکم و بومی برای سنجش پیشرفت شهری نیازمند هستیم، آن‌چه که ما به عنوان پایش برنامه و ارزیابی عملکرد محقق می‌سازیم، بایستی با یک دگرگونی محتوایی همراه شود.

یکی از بحث‌های کلیدی در حوزه ارزیابی عملکرد معاونت‌ها، مناطق، مراکز، سازمان‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری تهران میزان پایبندی به تحقق طرح جامع شهر تهران و طرح‌های موضوعی و موضعی ذیل آن است، به علاوه آن‌که تحقق مأموریت‌های مندرج در اسناد فرادست هر حوزه از جمله اساسنامه‌ها و مقررات موضوعه یکی دیگر از محورهای ارزیابی و پایش حوزه‌های ستادی و عملیاتی در شهرداری تهران است. مرحوم دکتر امیرآبادی به خوبی این میسر و مهم را درک می­‌کرد و تلاش داشت به تدریج با تغییر در رویه­‌ها و فرآیندها مدل و شاخص‌های ارزیابی عملکرد را در شهرداری تهران به سوی این شاخص‌های کارا و مؤثر جهت‌دهی کند.

در یکی از جلسات کارشناسی به درستی بیان کردند که (این تغییر رویه و رویکرد در ارزیابی و پایش بسیار ضرورت دارد، اما به تدریج ضمن آموزش و آگاهی‌بخشی به کارشناسان و مدیران بایستی به تدوین شاخص‌های کاربردی و علمی و با تعبیه زیرساخت‌های مناسب در این مسیر گام برداشت)(نقل به مضمون).

شاخص پیشرفت شهری تهران چیزی فراتر از مدل­های کنونی ارزیابی عملکرد و پایش برنامه است، حقیقت امر این است در این مدل، ابتدا بر اساس اسناد فرادست به تدوین شاخص‌های پیشرفت پایدار پرداخته می‌شود و سپس با بومی‌سازی آن شاخص‌ها و سنجش دوره‌ای آن تلاش می‌شود سیمای تمام‌نمایی از تحولات همه حوزه­های مدیریت شهری تهران فراروی مدیران ارشد و سیاستگذار شهری قرار داد. در این مدل تنها به مؤلفه‌های مثل درآمد و اقتصاد توجه نمی‌شود و ضمن توجه به این شاخص‌ها به تحقق پیشران‌های کلیدی و اثربخش پیشرفت شهری نیز توجه می‌گردد، حتی سنجش شاخص‌های ذهنی شهروندان در خصوص طرح‌ها و پروژه­‌ها بسیار مهم است.

امروز به تقدیر الهی، دکتر امیرآبادی در بین ما نیست، ولی ادب، اخلاق انسانی، منش خردمندانه و روحیه علم‌پذیری ایشان مانا و ماندگار است. امیدوارم راه و مسیر ایشان  با تعقیب دیدگاه و نگرش علمی‌اش توسط سایر همکارن عزیزمان در شهرداری تهران پایدار باشد.

نگر تا چه کاری، همان بدروی

سخن هرچه گویی همان بشنوی

تو تا زنده­ای سوی نیکی گرای

مگر کام­یابی به دیگر سرای

***********************

همان گنج و دینار و کاخ بلند

نخواهد بدن مرترا سودمند

فریدون فرّخ، فرشته نبود

به مشک و به عنبر، سرشته نبود

به داد و دهش یافت آن نیکویی

تو داد و دهش کن، فریدون تویی

فردوسی

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 49330

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =