پارک لاله میزبان شهر رمضان؛ سوره ابراهیم محور پویش‌های قرآنی امسال خواهد بود

معاون شهردار تهران با اشاره به در پیش بودن بهار قرآن بیان داشت: امسال سوره ابراهیم محور پویش‌های قرآنی ما هست و شورای عالی قرآن با محوریت این سوره پویش‌های قرآنی خود را جلو می‌برد.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبری محمدامین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اصحاب رسانه با حضور سایر مدیران اجتماعی و فرهنگی امروز -شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲- برگزار شد. وی در این نشست به تبیین برنامه های شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان پرداخت.

توکلی‌زاده با اشاره به در پیش بودن ایام بهار قرآن، بیان داشت: امیدوارم تقران بهار قرآنی با بهار بتواند میمنت در بر داشته باشد و سال پربرکتی را در پیش داشته باشیم و موجبات خیرات و برکات برای ملت باشد.

معاون شهردار تهران ادامه‌ داد: امسال ما با برای ایران این ایام را سپری کردیم و سعی کردیم هم آوا با آن بهار ایران و بهار قرآن را ادامه دهیم. پویش ایام‌ نوروز و رمضان با هم‌ خوانش داشته باشد و هم آوا باشد با بهار ایران و بهار قرآن.

وی افزود: متولی مناسبت‌ها در مجموعه مدیریت شهری اداره کل فرهنگی است و برای هر مناسبتی یک مجموعه متولی می شود که موضوعات را جلو ببرد و متناسب با ایام ماه مبارک رمضان و برنامه های ماه مبارک رمضان مجموعه نهادهای دینی متولی شدند ماه رمضان را مدیریت کنند و پیش ببرند. مجموعه نوروز را هم دبیرخانه سازمان گردشگری که در حال شکل‌گیری است و مجموعه عباس‌آباد عهده‌دار هستند.

توکلی زاده با تأکید بر اینکه برنامه‌های شهرداری تهران در چند بخش پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: قرارگاه تعلیم و تربیت که ذیل مجموعه نهادهای دینی است متولی اصلی است که‌ پویش ها و مسابقات و جشنواره‌های مختلفی را در سطح مساجد تدارک دیده است که جلو ببرد. هم‌چنین همکاران من موظف شدند تقویت جلسات خانگی قرآنی را مدنظر قرار دهد.

معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین بیان کرد: غبارروبی و آماده سازی مساجد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در نظر گرفته شده است. این امر در سال های گذشته هم پیش از آغاز ماه مبارک رمضان رخ می‌داده است. امسال با قرین شدن نوروز و رمضان در واقع همت بیشتری به کار گرفته شده است که مساجد آماده پذیرایی از شهروندان باشند.

وی‌ خاطرنشان کرد: بحث کرسی‌های تفسیر قرآن را با مجموعه ای که ذیل آقای قرائتی است چندسالی است که دنبال می‌شود، امسال تعداد مساجد بیشتر شده است و اوقاتش هم‌متنوع‌شده است. کرسی های تفسیر قرآن در مساجد مستقر می شوند و ما میزبان مفسرین قرآن هستیم.

توکلی زاده اظهار کرد: مسابقه «سی روز سی درس» در همین راستا نظر گرفته شده است که در امور مساجد معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران دنبال‌ می‌شود.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه متناسب با مناسبت‌های مهمی که در ماه رمضان داریم از میلاد امام حسن‌مجتبی(ع) و ایام‌ مبارکی که در طول ماه رمضان است، سعی می‌کنیم از مراسم‌های بزرگ شهر تهران که میزبانی می‌کنند از شهروندان عزیز در تهران پشتیبانی می‌کنیم، اضافه کرد: از مجموعه‌های مختلف شهر از معاونت خدمات شهری که کنار هیات‌های مذهبی، مساجد و مجالس بزرگ شهر تهران هستند. مجموعه حمل‌ونقل شهری که دسترسی به مراسم ها را فراهم می کنند ومجموعه های متنوع شهرداری که به خدمت این مراسم ها می آیند تا مراسم ها باشکوه برگزار شوند.

وی‌ ادامه داد: امسال برای عید فطر هم ستاد ویژه ای شکل گرفته است. مراسم های ویژه ای برای عید نوروز و عید فطر شکل گرفته است که ستادی شکل گرفته است و چند منطقه و چند مجوعه ما درگیر عید فطر هستند که بتوانیم چند روز مراسم عیدانه و عید فطر را داشته باشیم.

توکلی زاده در ادامه بیان کرد: به‌دلیل تقارن‌ نوروز و رمضان حضور شهروندان در پارک ها و بوستان‌ها بیشتر خواهد بود. مساجد و نمازخانه های پارک ها و بوستان ها برای میزبانی گردشگری و میزبانی مراسم‌های معنوی و نماز بازسازی شده اند.

معاون شهردار تهران همچنین گفت: مجموعه های نهادهای دینی، شورای عالی قرآن، ستاد جشنواره آرمان و اداره کل فرهنگی و مجموعه سازمان خدمات اجتماعی به صورت مفصل برنامه‌دارند. سازمان زیباسازی سازمان‌بهشت زهرا و سازمان بسیج، و مجموعه های مختلف شهرداری در پویش بهار ایران و بهتر قرآن مشارکت دارند که فرصتی را در اختیارشان می گذاریم که مجموعه‌های‌ مختلف بتوانند برنامه هایشان را اجرا کنند.

وی بیان کرد: امسال سوره ابراهیم محور پویش‌های قرآنی ما هست و شورای عالی قرآن با محوریت سوره ابراهیم پویش های قرآنی خود را جلو می برد. سعی کرده ایم متناسب با مخاطب نوجوان و استفاده از فضای مجازی و ابزار نوین بتوانیم‌ در خدمت مخاطب نوجوان باشیم.

توکلی‌زاده بیان داشت: در این دوره مدیریت شهری یکی از پدیده هایی که در حوزه فرهنگی اجتماعی رخ داد محرم شهر، دهکده های ورزشی و شهر شهدا.. و برنامه‌های بزرگی از این دست متداول شد و پهنه های نوروزی، نوروزگاه ملل، نوروزگاه اقوام و.. با استقبال‌خوبی مواجه شد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه افزود: رویداد شهر رمضان را در پارک لاله به همت ستاد جشنواره های آرمان برگزار خواهیم کرد و محور برنامه‌های رمضانی ما پارک لاله خواهد بود.

آشنایی با زندگی و سیره حضرت ابراهیم در قالب ۱۲ داستان

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی‌ سیفی، سرپرست شورای عالی قرآن شهرداری تهران هم در این ن گفت:  شورای عالی قران و عترت شهرداری تهران مانند سال قبل، امسال هم در قالب جشنواره قرآنی «آرمان۲» با موضوع آیات ابراهیمی به میدان خواهد آمد و در نمایشگاه قرآن، بوستان لاله و در سطح شهر تهران خدمتگزار دوست‌داران قرآن در ماه‌ پرفضیلت قرآن‌ خواهیم بود.


وی افزود: امسال شورای عالی قرآن جامعه مخاطب خود را بیشتر نوجوانان و جوانان قرارداده است و برای دانش آموزان رخدادهای متنوعی را از جنس‌رسانه‌ و مدیا طراحی کرده است که آغاز این فعالیت ها از ماه مبارک رمضان خواهد بود.


سیفی همچنین گفت: امسال توسط هوش‌ مصنوعی مسابقه تعاملی در بستر فضای مجازی و نرم‌افزارهای اجتماعی حول آیات ابراهیمی خواهیم داشت که مخاطبین و قرآن‌دوستان با زندگی و سیره حضرت ابراهیم (ع) در قالب ۱۲ داستان آشنا خواهند شد و در پایان حائزین رتبه های برتر جوایز نفیسی دریافت می کنند.


وی در ادامه گفت: دومین برنامه ای که امسال برنامه‌ریزی شد و انجام دادیم، تصویرسازی داستان های قرآنی برای اولین بار است. به نوعی ترجمه تصویری آیات قرآن کریم توسط هوش مصنوعی انجام شده که برای اولین بار در دنیا دارد، صورت می پذیرد. در کل بنا داریم در سال ۱۴۰۳ تصویرسازی ترجمه آیات قرآن کریم را با محوریت نوجوانان ادامه دهیم.


سرپرست شورای عالی قرآن با بیان اینکه رخداد بعدی که هم در نمایشگاه قرآن هم در بوستان لاله و هم در سطح شهر تهران اکران می شود، کعبه ابراهیمی است، گفت: در داخل این غرفه بازی قرآنی عینک‌واقعیت مجازی را خواهیم داشت که  برای اولین بار با موضوع اسما حسنی این امر اجرا خواهد شد.


سیفی افزود: در بستر واقعیت مجازی علاوه بر بازی قرآنی چندین آیه موضوعی را در فضای ۳۶۰ درجه به صورت‌ پیام محور برنامه ریزی کرده ایم که به اهالی قرآن‌ ارائه خواهیم کرد.


وی ادامه داد: رخداد بعدی تصویرسازی آیات قرآن است که برای اولین بار به صورت متحرک و انیمیت شده به همراه صداگذاری در قالب مسابقه است به طوری که پیام‌های آیات در غرفه ها و برنامه های تلویزیونی اکران خواهد شد. این مسابقه در بستر فضای مجازی خواهد بود و عزیزان می توانند با کد دستوری#۴۰* در مسابقات شرکت کنند و در انتها به نفرات منتخب هدایای ویژه تقدیم می شود.


سیفی در پایان گفت: از ابتدای فصل نیایش و ایام اعتکاف، در ۴۰۰ مسجد تخصصی مراسم را آغاز کرده به طوری که در ماه مبارک رمضان در هر مسجد و هر محله ۵ محفل قرآنی‌ با موضوع آیات ابراهیمی خواهیم داشت و تا انتهای ماه مبارک رمضان تعداد این محافل به ۲۰۰۰ محفل انس با قرآن می رسد.

مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران هم در این نشست گفت: برنامه های ماه مبارک رمضان و عید نوروز در ۲ بخش طراحی شده است که تعدادی از آنها با یک دیگر تلاقی دارند و بخشی از آن برنامه های مرتبط با ماه مبارک رمضان است.

اجرای دهکده‌های بهار ایران در ۴ پهنه
وی افزود: امسال دهکده های بهار ایران که‌ در سال گذشته با شروع ماه مبارک رمضان در ۸ پهنه‌ و ۲۲ پارک‌ محوری برگزار شد، در ۴ پهنه طراحی شده است. در فرهنگسرای خاوران و شهر شهدا، بوستان لاله که اصلی ترین پهنه است، اراضی عباس آباد، برج میلاد و ۲۲ پارک منطقه‌ای که در هر منطقه پارک محوری مشخص‌شده است برنامه دهکده‌های بهار ایران را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مناطق ۲۲ گانه در ایام ماه‌ مبارک رمضان و عید نوروز برنامه های ویژه ای را با رویکرد خانواده  با محوریت برنامه های افطارگاهی، شاد و مفرح و رویدادهای قرآنی اجرا خواهند کرد. تمام مجموعه های شهرداری برای اجرای برنامه ها کمک می‌کنند تا شرایط خوبی فراهم شود و بتوانیم‌ نوروز و ماه رمضان خوبی را برای شهروندان برنامه ریزی و اجرا کنیم.

زیبایی نژاد با بیان اینکه چایخانه های هیات محبان رضا هم در ۲۲ نقطه فعال خواهد شد، ادامه‌داد:  در سال گذشته پویش روزه اولی ها توسط اداره کل آموزش های شهروندی در هر منطقه اجرا شد و برنامه ای هم در اراضی عباس آباد به صورت تجمیعی اجرا شد. امسال هم تجمعات روزه اولی ها را خواهیم داشت.
برپایی جشن عید فطر در ۵ پارک منطقه ای

زیبایی نژاد در پایان گفت: جشن شب میلاد امام حسن(ع) به صورت ویژه در حال برنامه ریزی است. با توجه به اینکه ۲ مناسبت خاص در ماه رمضان داریم، برنامه ریزی ها در حال انجام است که با توجه به شرایط فلسطین و مردم غزه علاوه بر راهپیمایی روز قدس، ویژه برنامه روز قدس هم‌ اجرا شود.

وی در پایان افزود: نماز عید سعید فطر هم با ویژه برنامه هایی در مصلی بزرگ امام خمینی برگزار می شود. تعدادی برنامه هم برای کودکان و خانواده ها طراحی شده است که جشن‌ عید سعید فطر تنها برگزاری نماز نباشد. لذا هم در نماز عید سعید فطر ویژه برنامه خواهیم داشت، هم در ۵ پارک منطقه ای برنامه ریزی انجام شده است که ۳ تا ۵ شب منتهی به عید سعید فطر برنامه‌های جشن بزرگ عید فطر برگزار شود.
به گزارش شهر آذرسرا دبیر جشنواره های شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: از ابتدای ماه رمضان تا عید سعید فطر در بوستان لاله یک مجموعه شهر رمضان با ۱۰ جشنواره تخصصی برای اقشار مختلف  برگزار می شود.

وی‌ ادامه‌ داد: برنامه ها از ابتدای افطار شروع می شوند و تا پاسی از شب ادامه خواهند داشت. اولین‌ برنامه‌ هم سفره است که جشنواره‌های «سفره داران شهر من‌» است که با اذان مغرب به افق تهران شروع می شود.

آذرسرا افزود: جشنواره های دیگری نیز اعم از جشنواره آشپزباش (جشنواره افطاری ملل و اقوام شهر من), جشنواره شهر رمضان(خوب های شهر تهران را در مجموعه بوستان لاله معرفی می کند)، جشنواره موج آرمان (جشنواره صدای شهر من)، جشنواره دیدولنز (جشنواره قاب های ماندگار شهر من)، جشنواره کودک و مادر (جشنواره قصه های شهر من)، جشنواره کافه بازی (جشنواره بازی های الکترونیکی شهر من)، جشنواره جام‌ رمضان (جشنواره فوتبالی شهر من) که از اصناف و طرف داران گل کوچک در آن شرکت خواهند کرد و جشنواره با من حرف بزن جشنواره (پادکست شهر من) اجرا خواهند شد.

وی همچنین مطرح کرد: در حوزه کودک هم چند جشنواره نقاشی سفره ها(جشنواره سفره های افطاری)، کودک خلاق (جشنواره خلاقیت و نوآوری) و جشنواره رنگ های شهر من طراحی شده است.

آذرسرا در ادامه گفت: یک رینگ ورزشی هم در مجموعه‌بوستان لاله وجود دارد که هر شب یک رویداد ورزشی در آن برگزار می شود.

وی با بیان اینکه تمام تدارکات شهر رمضان به این شکل است که از لحظات افطار تا پاسی از شب با برپایی سفره های افطار در خدمت شهروندان باشیم، اظهار کرد: برای اغلب برنامه ها تدارک برنامه های تلویزیونی دیده شده است به طوری که اقشار مختلف در آن حضور خواهند داشت.

علی مهرابی معاون سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص کمک به خانواده‌های نیازمند گفت: توسط سامانه سمات ۵۰ هزار خانواده پایش شده اند. بسته‌های معیشتی شامل ارزاق ماه مبارک رمضان به مبلغ ۲ میلیون تومان هستند که از ردیف بودجه های سازمان‌ خدمات اجتماعی و ردیف های حمایتی افراد کم برخوردار مناطق ۲۲ گانه تامین می‌شوند.

وی افزود: برای سال آینده بودجه ای که تعیین خواهد شد رقم بیشتری خواهد بود، اگرچه از کمک‌ خیرین و نهادهای مسئول هم در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 51098

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =