درس آموخته های اجرای اولین رخداد من شهردارم؛ چراغ راه طراحی دومین دوره در سال ۱۴۰۲

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با اشاره به بهره گیری از درس آموخته های اجرای رخداد من شهردارم گفت: بناداریم ضمن آسیب شناسی و بهره گیری از توان تخصصی نخبگان علمی و نظرات عوامل اجرایی، در نشست‌های تعاملی چهارشنبه‌های همدلی و اتحاد، بازخوردهای اجرای اولین دوره من شهردارم را برای باز طراحی دومین دوره این طرح دریافت و لحاظ کنیم.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران، امیر شهرابی با اعلام این خبر اظهار داشت: اجرای نخستین رویداد طرح من شهردارم منجر به تخصیص بودجه سرمایه ای شهرداری برای پروژه های منتخب مردمی شد. در واقع برای اولین بار در بودجه شهرداری تهران، ۱۴۶۲پروژه شهری در قالب ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه توسط مردم انتخاب شده است.

وی افزود: در چهارچوب برنامه‌های کلان و اهداف مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری به ویژه برنامه چهارم توسعه؛ مشارکت شهروندان در اداره شهر، بودجه ریزی مشارکتی و انتخاب مشارکتی پروژه های شهری در پایتخت اولویت دارد که این رویکرد در قالب طرح من شهردارم اجرا شد.

شهرابی با بیان اینکه پروژه من شهردارم در سال گذشته در مدت کوتاهی طراحی و اجرا شد و توانست موفق شود، افزود: در حال آسیب شناسی این طرح هستیم تا در سال دوم نقاط ضعف پروژه رفع شود.

وی به استفاده حداکثری از توان تخصصی و فنی داخلی شهرداری تهران با استفاده از فناوری های نوین در اجرای نخستین دوره من شهردارم اشاره کرد و افزود:  اطلاع‌رسانی مناسب، افزایش تعامل تصمیم گیران مدیریت شهری با شهروندان، استفاده ظرفیت های گروه های مردم نهاد، داوطلبین و همکاران سازمانی به عنوان سفیران اجرایی، هویت بخشی به پرسشگران از طریق صدور کارت شناسایی و پوشش های یک شکل من شهردارم و نیازسنجی واقعی پروژه بر مبنای نیازهای واقعی شهر و شهروند از دیگر نقاط قوت اجرای این طرح به شمار می رود.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این پروژه یک کار تیمی است، بیان کرد: تمام زیر مجموعه های شهرداری تهران در این زمینه فعالیت کرده اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی، وجود برخی تناقض ها در درخواست های شهروندی را یکی از موارد قابل توجه در نظرسنجی من شهردارم دانست و افزود: بازخورد نظرسنجی و مواجهه حضوری پرسشگران ما با مردم در طرح من شهردارم نشان داد شهروندان با ماموریت ها و پروژه های مدیریت شهری آشنایی چندانی ندارند که به نظر می رسد ارتباط دوسویه و تعامل بیشتر شهرداری و مردم می تواند هم در آگاه سازی آنان نسبت به حقوق شهروندی خود و مطالبه گری صحیح و به موقع شهروندان بسیار موثر باشد.

شهرابی با تاکید بر ضرورت باز طراحی دومین دوره من شهردارم بر اساس پتانسیل های موجود گفت: در این راستا از ظرفیت سامانه های موجود شهرداری به عنوان یکی از درگاه‌های جلب مشارکت شهروندان (تهران من، قهرمان من، سامانه های مدیریت پسماند و...)، نظرات هیئت های اندیشه ورز محله ای در خصوص پروژه های محله ای (ائمه جماعات، بسیج محله، معتمدین محله ای و...)، بهره مندی از توان تخصصی نخبگان علمی در قالب هیئت های اندیشه ورز (هیئت های علمی دانشگاهی و...) و احصاء بازخوردهای اجرای طرح در نشست های تعاملی چهارشنبه های همدلی و اتحاد استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه سامانه من شهردارم در حال تکمیل است، یادآور شد: در نظر داریم تا این سامانه به عنوان یک سامانه همیشگی قابل دسترس شهروندان و مدیریت شهری باشد.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در ادامه گفت: در نظر داریم در میان مردم گام‌های تاثیرگذاری در حوزه اعتماد سازی برداریم. به این صورت که مراحل اجرای پروژه ها را  به مردم گزارش داده تا آنها بدانند به نظراتشان در اداره محله و شهر خود ترتیب اثر داده شده است. البته این طرح یک شبه قابل اجرا نیست و باید برای آن تلاش و فرهنگ سازی کرد تا این طرح به مرور در میان شهروند جا بیفتد.

شهرابی ادامه داد: همچنین در نظر داریم تا طرح من شهردارم در شهرداری نیز نهادینه شود تا در ادوار آینده شهرداری به صورت یک کار مهم اجرا شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در سال گذشته در مقابل اجرای طرح من شهردارم بود؛ بیان کرد: مدت زمان محدود اجرای طرح، مشکل جلب اعتماد شهروندان جهت مشارکت در نظرسنجی (به دلیل هشدارهای پلیس فتا و ثبت شماره تماس شهروندان)، وقفه در روند اجرای نظرسنجی به دلیل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، استفاده پرسشگران از امکانات شخصی و تعطیلات پیش بینی نشده  و افزایش شاخص آلودگی هوا در طول اجرای طرح از جمله چالش هایی بود که در حین اجرای طرح با آن مواجه شدیم. البته شرایط کشور در سال گذشته خاص بود و جمع آوری اطلاعات قدری مشکل بود و اگر هم نظری ثبت شده تلاش دوستان به صورت میدانی بوده است.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران خاطرنشان ساخت: اگر در اجرای این طرح مشکلاتی وجود داشته به خاطر نو و جدید بودن این پروژه بود. اما در سال دوم در نظر داریم تا مشکلات این طرح را حل کنیم.

شهرابی، افزایش سرمایه اجتماعی با توجه به مشارکت قابل توجه شهروندان و تقویت عدالت اجتماعی با کمک دو ابزار نظارت مردمی و افزایش شفافیت را در اجرای رخداد «من شهردارم» بسیار مهم دانست و گفت: در دور دوم باید از فرصت های پیش رو برای بهبود تعاملات اجتماعی از طریق  مشارکت شهروندان در اداره شهر، اعتماد بیشتر مردم به مسئولان و مدیران شهری، بهره‌وری بیشتر با پیش بینی اعتبار کافی جهت اجرای طرح، ترغیب شهروندان به شرکت در طرح با استفاده از ظرفیت های تشویقی، ظرفیت های دانشگاهی جهت افکارسنجی با رویکرد تعیین جامعه هدف و فرهنگ سازی در خصوص افزایش حس مشارکت و اهمیت بودجه ریزی  مشارکتی بهره ببریم.

انتهای پیام/

۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 39160

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =