لزوم کنترل معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در هنگام خرید و فروش

در روز یکشنبه ۱۶ مهرماه مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مهمان برنامه "فرامتن " شبکه افق با موضوع عملکرد ستاد معاینه فنی شهرداری تهران شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، شادی مالکی مدیر عامل این ستاد با حضور در برنامه "فرا متن" به تشریح لزوم انجام معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات و مجموعه اقداماتی که در چند ماه اخیر برای تسهیل در خدمت رسانی به شهروندان انجام گردیده پرداخت که در در ادامه به اهم مباحث گفت و گو اشاره می شود.

مالکی در ابتدای این گفتگو در توضیح اهمیت و کارکرد معاینه فنی اظهار داشت: معاینه فنی قدمت یک قرن در دنیا و نیم قرن در کشور ایران دارد. اولین قوانین مرتبط با معاینه فنی مربوط به آیین نامه راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۴۷ بوده و در سال ۱۳۷۴ بنابر قانون شهرداری مکلف به تجهیز تعدادی از تعمیرگاه ها به دستگاه های آزمون آلایندگی می گردد. بعد از آن طرح های مطالعاتی انجام شده و در نهایت در سال ۱۳۷۹ اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی در کشور در پایانه پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران راه اندازی می گردد. در دهه ۸۰ این صنعت توسعه پیدا می کند به نحوی که تا به امروز ما در حدود ۶۸۰ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و ۱۸۰مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در کشور داریم.

وی در خصوص وضعیت مراکز معاینه فنی شهر تهران و ظرفیت ایجاد شده برای پذیرش سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو در این مراکز افزود: شهر تهران از بضاعت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودروهای سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز خطه معاینه فنی خودروهای سنگین برخوردار است. گفتنی است این واحدهای سیار دسترسی به خدمات معاینه فنی در سطح محلات را امکان پذیر و نقاط بی دفاع شهری را به واحدهای خدمت رسان تبدیل کرده است.=

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در پاسخ به میزان اثر بخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا توضیح داد: براساس مطالعات سنوات گذشته برای تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا یک سهم ۲۵ درصد قائل هستند البته  این درصد مربوط به قبل است که تعدد خودروهای کاربراتوری بیشتر بوده و در طول زمان تکنولوژی خودروها دستخوش تغییرات گردیده است.

وی ادامه داد: بر اساس داده کاوی سال ۱۴۰۱ که از اطلاعات سامانه ملی معاینه فنی کشور (سیمفا) استحصال گردیده درمراکز شهر تهران ۳۰۰ هزار دستگاه دارای نقص آلایندگی بوده اند. براساس سیاهه انتشار شهرداری تهران در بحث آلودگی هوا منابع متحرک در تولید آلاینده های گازی سهم ۸۳ درصدی و در تولید ذرات معلق سهم ۶۰ درصد دارند که سهم خودروهای سواری در انتشار آلاینده های گازی ۳۷ درصد و موتورسیکلت ها ۲۱ درصد می باشد. بنابراین رفع نقص آلایندگی ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو درسال به قطع یقین در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار است.

مالکی اضافه کرد: فراتر از بحث آلودگی هوا بخشی از کنترل های معاینه فنی مربوط به ایمنی خودروهاست. متاسفانه در دو سه سال اخیر آمار تصادفات منجر به فوت افزایش یافته است. براساس اطلاعات نتایج آزمون خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران ۱۰ درصد از خودروها دارای نقص در سیستم ترمز هستند که در صورت تعمیم آن به ۳.۵ میلیون دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی تهران می توان اینگونه تلقی کرد که حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو در سطح شهر با نقص سیستم ترمز که می تواند عامل تصادف باشد در حال تردد هستند. درخواست ما از شهروندان است که خارج از الزامات قانونی به عنوان یک دغدغه محیط زیستی و برای سلامت جان خود و سایر شهروندان به مراکز معاینه فنی، برای کنترل وضعیت ایمنی و فنی خودرو مراجعه نمایند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص صحت و دقت نتایج آزمون و میزان قابل اعتماد بودن آن تصریح کرد: کلیه فرآیند انجام معاینه فنی خودرو در مراکز براساس دستورالعمل ها، استانداردها و ضوابط بالادستی که مکلف به رعایت آن هستیم انجام می پذیرد در تهران ۷۰ درصد از خودروها بدون نقص بود و در مراجعه نخست موفق به اخذ معاینه فنی می گردند. بر اساس داده کاوی سیمفا مراکز تهران جزو مراکزی در کشور است که با حساسیت و دقت آزمون ها را انجام می دهد. علاوه بر این در شهر تهران کلیه مراکز به دوربین های نظارت تصویری مجهز بوده و دارای ناظر مقیم است. آزمون ها توسط تجهیزات انجام می شود و بخش اندکی از کنترل ها براساس نظر کارشناس تشخیص می گردد.

مالکی در خصوص افزایش و نحوه پراکندگی مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: از بهمن ماه گذشته تاکنون ۱۰ خط معاینه فنی به خطوط تهران اضافه شده است. با توسعه واحدهای سیار معاینه فنی خوشبختانه در حال حاضر تقریباً در تمامی مناطق شهرداری تهران دسترسی به این خدمات امکان پذیر گردیده است.البته این توسعه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به زمان معافیت معاینه فنی خودروهای نو به مدت ۴ سال گفت: براساس قانون هوای پاک وسایل نقلیه از زمان تولید به مدت ۴ سال از انجام معاینه فنی معاف هستند و بعد ازآن در دوره های تعیین شده بایستی نسبت به انجام معاینه فنی اقدام نمایند. خودروهای شخصی سالانه یکبار و خودروهای عمومی براساس سن سالی دو مرتبه و یا چهار مرتبه بایستی مراجعه نمایند.

مالکی در خصوص معاینه فنی برتر توضیح داد: در حال حاضر خودروهای غیر مشمول برای استفاده از تخفیفات ویژه ای که برای عوارض تردد خودروهای دارای این معاینه لحاظ گردیده، به مراکز مراجعه می نمایند. واقعیت این است که درصد مردودی خودروهای غیر مشمول و مشمول در مراکز تقریباً یکسان است. با این وضعیت به نظر می رسد دوره معافیت خودروها نیازمند بازنگری است. دوره گارانتی خودروها ۲ تا ۳ سال است و یک سال این خودروها تا رسیدن به زمان معاینه فنی بدون پایش تردد می نمایند. حدود یک میلیون خودرو مشمول معاینه فنی نیستند که نقص آلایندگی و فنی و ایمنی آن می تواند مشکلاتی ایجاد نماید.

وی تصریح کرد: با توجه به این که تهران به عنوان رئیس کمیته تخصصی معاینه فنی کلان شهرهای کشور نیز می باشد یکی از مواردی که در دست پیگیری است و لایحه آن نیز تنظیم شده کاهش سن معافیت معاینه فنی در قانون است و پیشنهاد شده که دوره معافیت حداقل متناسب با دوره گارانتی خودروها شود. همچنین بازنگری در حدود مجاز آلایندگی برای کلان شهرها است. علاوه بر موارد ذکر شده در سایر کشورها محدوده هایی از شهر به علت تردد بیشتر و وجود تراکم مراکز تجاری و اداری همانند محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش در شهر تهران خودروها بایستی یک سری الزاماتی را رعایت نمایند. بدون تردید این موضوع مهم است که خودروی با آلایندگی کمتر و پاک تر در آن محدوده تردد نماید. در معاینه فنی برتر چون آلایندگی خودروها سخت گیرانه تر کنترل می شوند ترجیح مدیریت شهری بر این است که خودروها با معاینه فنی برتر در آن محدوده تردد نمایند و تخفیفات ویژه ای برای این خودروها لحاظ شده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در خصوص انجام معاینه فنی موتورسیکلت ها گفت : برابر قانون کلیه وسایل نقلیه بایستی نسبت به انجام معاینه فنی اقدام نمایند که موتورسیکلت ها نیز از این مسئله مستثنی نیستند. در تهران از سنوات گذشته ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت راه اندازی شده ولی متاسفانه در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز مراجعه کرده است. در حال حاضر در زمان نقل و انتقال و خرید و فروش خودرو، داشتن معاینه فنی الزامی است اگر همین الزام برای موتورسیکلت ها اعمال شود و یا بطور مثال برای گرفتن بیمه، علاوه بر بحث جریمه می تواند یک درگاه کنترلی برای معاینه فنی این وسایل نقلیه و ساماندهی این وضعیت نیز ایجاد شود.

انتهای پیام/

۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
کد خبر: 43571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =