یازدهمین جلسه شنبه‌های روایت در خانه شعر و ادبیات برگزار شد

حبیبه جعفریان، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار مهمان یازدهمین جلسه شنبه‌های روایت در خانه شعر و ادبیات بود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ جعفریان در این جلسه جُستار«اعترافات» را از کتاب خودش با عنوان «نجات از مرگ مصنوعی» خواند سپس درباره محور موضوع این جلسه یعنی خودافشاگری در جُستار نویسی صحبت کرد و به پرسش حاضران در این باره پاسخ داد.

وی درباره اینکه آیا نیاز است در هر متنی تا مرزی خودافشاگری داشته باشیم یا نباید خودمان را در این زمینه خرج کنیم، گفت: شاید پاسخی که می‌خواهم بدهم ناقض خیلی از مسائلی باشد که در کتاب «نجات از مرگ مصنوعی» نوشته‌ام اما درباره نوشتن نمی‌توان مثل هر کار خلاقانه دیگری قوانین غیر قابل تغییر وضع کرد یا این قوانین را برای دیگران تجویز کرد. من معتقدم افراد باید راه خودشان را در این زمینه پیدا کنند و این امر یک موضع انسانی و انتخاب نویسنده است.

نویسندهٔ کتاب «هفت روایت خصوصی از زندگی سید موسی صدر» همچنین درباره هدر دادن خودافشاگری در متن توضیح داد: خودافشاگری هم مانند هر تکنیک یا ابزار دیگری در نوشتن وجود دارد و در همه کلاس‌ها آموزش داده می‌شوند و ما هم آن را اجرا می‌کنیم در حالی که کافی نیست گرچه برای آنکه یک متن، قوی شود باید از تکنیک‌ها استفاده کرد مثل خیلی از توانایی‌های دیگر که در زندگی روزمره هم عینی است. ما باید نوشتن را به وسیله این ابزارها یاد بگیریم و موقعیت خودمان را پیدا کنیم. در واقع باید در مسیر نوشتن یاد بگیریم که آیا خودافشاگری و شخصی نویسی می‌تواند تکنیک باشد؟ باید با این تکنیک‌ها زورآزمایی کرد تا یاد بگیریم چطور می‌خواهیم در هر متن با چنین تکنیک‌هایی کنار بیاییم و قرار است چه تاثیری روی متنی که می‌نویسیم بگذارد و به وسیله این ابزار چه چیزی را می‌خواهیم به دیگران منتقل کنیم.

جعفریان افزود: خودافشاگری نوعی بی‌دفاع شدن است و می‌تواند شمای نویسنده را قوی کند اما به همان میزان هم می‌تواند شما را آسیب‌پذیر و وارد یک بازی کند. استفاده از این تکنیک هم حواس جمعی می‌خواهد.

وی با اشاره به اتوبیوگرافی ادوارد سعید نویسنده فلسطینی-آمریکایی ادامه داد: این نویسنده کتابی با عنوان «بی در کجا» دارد که وقتی درگیر سرطان خون می‌شود و دکترها از او قطع امید می‌کنند تصمیم می‌گیرد زندگی‌نامه‌اش را با جزئیات بنویسد. این کتاب زمانی چاپ می‌شود که او در حال طی کردن مراحل درمانش بوده است و بعد از انتشار آن با هجمه‌ای از افرادی مواجه می‌شود که در کتابش به آنان اشاره کرده است و او پاسخ می‌داده که فکر می‌کردم تا این کتاب چاپ می‌شود، خواهم مرد اما این اتفاق نیفتاد.

نویسنده کتاب «نیمه پنهان شهید چمران» در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا جُستار باید فرم رها داشته باشد یا سعی کنیم به آن شکل دهیم، گفت: عنوان جُستار برای من کمی عجیب است و ترجیح می‌دهیم از عنوان متن برای آن استفاده کنم. به عقیده من هیچ شکلی از آفرینش را نمی‌توان با رها بودن مترادف دانست و من به لحاظ شخصی قائل به آن نیستم و این روش را هم توصیه نمی‌کنم. وقتی که قصد می‌کنید یادداشتی ۳۰۰ کلمه‌ای بنویسید باید تصوری از فرم آن داشته باشید که قرار است چطور نوشته شود، چه برسد به اینکه بخواهیم به یک فرم حرفه‌ای و تفصیلی از نوشتن برسیم. البته ممکن است رها یافتگی نیز شکل دیگری از خودافشاگری باشد.

جعفریان درباره این که چرا این روزها کمتر می‌نویسد، توضیح داد: سعی کردم امسال فاصله نوشتن‌هایم را کوتاه‌تر کنم. اگر نوشتن را هم مثل هر مهارت دیگری انجام ندهید در آن کند می‌شوید. از طرفی نوشتن برای من یک کار طاقت فرسا است و انرژی بسیاری از من می‌برد. نوشتن یک اندوخته لایزال نیست و تمام شدنی است، مثل حسابی می‌ماند که باید آن را پر کرد و این امر کار ساده‌ای نیست.

شنبه‌های روایت هر هفته روز شنبه در خانه شعر و ادبیات برگزار می‌شود و هدایت آن را مکرمه شوشتری به عهده دارد.

انتهای پیام/

۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 45093

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =