۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 12915

عضو شورای شهر تهران خبر داد

اختصاص بودجه جهت خرید دستگاه پایش حفره های زیرزمینی

لایحه مدیریت یکپارچه شهری در دستور کار مجلس قرار گرفت
اختصاص بودجه جهت خرید دستگاه پایش حفره های زیرزمینی

شهر: عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: ایمنی و پایدار سازی شهر تهران در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی در اولویت قرار خواهد گرفت و جهت پاش حفره های زیرزمینی بودجه ای در نظر خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر؛ حفره های زیرزمینی به یکی از مشکلات شهر تهران تبدیل شده است. جهت پایش حفره های زیرزمینی دوره چهارم مدیریت شهری دستگاه GPR  از کشور ژاپن اجاره شد. مهلت اجاره این دستگاه در روزهای آخر دوره چهارم به پایان رسید و به ژاپن عودت داده شد. با وجود آن که داشتن GPR در پایتخت تهران حیاتی است اما ردیف بودجه ای برای تهیه آن وجود ندارد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال به شهر که آیا ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته می شود یا خیر؟ تاکید کرد: واقعیت این است که تهران شهر ناامن و ناپایدار است. متاسفانه در دوره های گذشته به موضوع فروچاله ها آنطور که باید و شاید پرداخته نشده است.

او افزود: امیدواریم که در این دوره بحث ایمنی و پایدار سازی شهر تهران در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی در اولویت کار مدیریت شهری قرار گیرد. مباحثی مانند محیط زیست، آلودگی آب، خاک و هوا در تهران باید به یکی از اولویت های امروز شورای شهر پایتخت تبدیل شود. محیط زیست در تهران آسیب دیده است. فرونشست امروز از گذشته های دور شروع شده است. کشور ما دوباره به سوی خشکسالی حرکت کرده و امسال بارندگی نداشتیم. بنابراین در آینده قطعا شاهد فرونشست های بیشتری در تهران خواهم داشت. همانطور که در دوره چهارم مدیریت شهری پیگیر زلزله نگار بودیم و در برخی از نقاط تهران این زلزله نگارها نصب شد، باید دستگاه GPR نیز خریداری شود. خرید این دستگاه را حتما در دستور کار کمیسیون های تخصصی قرار می دهیم. در کمیسیون برنامه و بودجه خرید دستگاه GPR را پیگیری می کنیم تا در متمم بودجه امسال یا حداکثر در بودجه سال آینده شهرداری ردیفی مختص خود داشته باشد و دستگاه GPR برای تهران خریداری شود.

درد نبود مدیریت یکپارچه شهری در کشور

پس از کارشناسی حادثه انفجار شهران، کارشناسان اعلام کردند لوله های آب در شهران پوسیده و خاک را شسته بودند. نبود خاک باعث شد که آسفالت روی لوله های گاز سنگینی کرده و انفجار شهران رخ دهد. این رخدادها نشان می دهد شهرداری باید با شرکت هایی مانند آب و فاضلاب، گاز و... نیز همکاری و هماهنگی داشته باشند. چرا این هماهنگی ها وجود ندارد؟

ناصر امانی در پاسخ به این سوال گفت: این سوال شما من را به یاد درد همیشگی کشور می اندازد، آنهم نبود مدیریت یکپارچه شهری است. تا زمانی که تکلیف لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس روشن نشود، با این مشکلات روبرو خواهیم بود. لایحه مدیریت یکپارچه شهری در دوره چهارم مدیریت شهری تهیه شد و در کمیسیون کلانشهرها نیز به تصویب رسید. متاسفانه از مجلس دوره گذشته تاکنون این لایحه همچنان در مجلس باقی مانده است. اگر این لایحه تصویب، ابلاغ و درست اجرا شود این نگرانی ها و این که آب و فاضلاب و... تمام بار را به دوش شهرداری می اندازند، رفع خواهد شد.

او ادامه داد: تا زمان تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری مجبوریم مشکلات را با مذاکره و تعامل آنهم به صورت موردی حل کنیم. باید از سازمان ها و شرکت های مختلف دعوت کنیم به شورای شهر تهران بیایند تا برای مشکلاتی که همه با هم برای مردم ایجاد کرده ایم راهکاری پیدا کنیم. امیدواریم که لایحه مدیریت یکپارچه شهری با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفته و زودتر تصویب شود تا ناهماهنگی در شهر کاهش یافته و از بین برود.

مذاکرات با مجلس برای تصویب لایحه یکپارچه شهری

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که برای تصویب سریع تر این لایحه، با مجلس رایزنی کرده اید؟ گفت: با فراکسیون مدیریت شهری، کمیسیون عمران، کمیسیون شوراهای مجلس و رئیس مجلس در خصوص لایحه مدیریت یکپارچه شهری مذاکراتی داشتیم. اعضای این کمیسیون ها و فراکسیون مدیریت شهری قول دادند که لایحه مدیریت یکپارچه شهری را در اولویت کار مجلس قرار دهند. خوشبختانه این دوره پتانسیل خوبی در مجلس وجود دارد چون شهرداران و اعضای شورای شهر بسیاری از شهرهای مختلف وارد مجلس شده اند و فراکسیون مدیریت شهری با ۱۴۰ عضو یکی از بزرگترین فراکسیون های مجلس محسوب می شود. تا جایی که اطلاع دارم لایحه مدیریت یکپارچه شهری در اولویت مجلس قرار گرفته است.

مطالبات قانونی شهرداری از دولت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به مطالبات قانونی شهرداری از دولت نیز اشاره کرده و اظهار کرد: ۱) تامین ۵۰درصد هزینه توسعه مترو بر عهده دولت است. ۲) یک سوم بلیط یارانه اتوبوسرانی و مترو بر عهده دولت است. ۳) باید ۴۰درصد جریمه های رانندگی به شهرداری پرداخت شود. ۵) عوارض ساخت و سازی که وزارتخانه ها در شهر داشتند اما از شهرداری مجوز نگرفته اند باید به شهرداری پرداخت شود. پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در گزارش خود گفت؛ «با احتساب این عوارض، چیزی بالغ بر ۴۰هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم.»

تجربه خوبی از یکدست بودن مجلس، شورای شهر و دولت نداریم

او با اشاره به این که به یکدست بودن دولت، مجلس، شهرداری و شورای شهر تهران، مغرور نمی شویم، تاکید کرد: با وجود یکدست بودن دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری در در دوره محمود احمدی نژاد و حسن روحانی، از این یکدستی تجربه خوبی نداشتیم و احمدی نژاد و روحانی کمکی به شهرداری نکردند. باید روی پای خودمان بایستیم، با مردم صحبت کنیم و مطالبات مردم تهران را از مجموعه نظام طلب کنیم.

چرا شهردار باید در هیئت دولت حضور پیدا کند؟

ناصر امانی در پاسخ به سوال به این سوال که آیا اقدامی صورت گرفته که شهردار عضو ثابت هیئت دولت باشد و از دولت اخراج نشود؟ گفت: این موضوع در فکر ما نبوده است. از قدیم حضور شهردار تهران در هیئت دولت عرف بوده است. توقع مدیریت شهرداری و جامعه هم این است شهردار در جلسه هیئت دولت حضور داشته باشد.

او افزود: ما سه تهران داریم، تهرانی که مدیریت شهری مسئول آن است و دو تهران دیگر که دولت و نظام مسئول آن هستند. سوال اینجاست که چرا شهردار باید در هیئت دولت حضور پیدا کند؟ در جواب باید گفت؛ چون دو تهران دیگر (تهران دولت و نظام) رها شده است. ما فقط مسئول تهران اول هستیم. متولی و مسئول تهران دوم و سوم نظام و دولت است ولی بعد از انقلاب این وظایف به عهده شهرداری گذاشته شده است. به همین دلیل شهردار تهران باید مشکلات تهران دوم و سوم را در جلسات هیئت دولت به رئیس جمهور و وزرای دولت بگوید تا آنها به تهران کمک کنند. بنابراین حضور شهردار در هیئت دولت یک الزام است تا مشکلات را بدون واسطه به رئیس قوه مجریه اعلام و مطالبات مردم تهران را در دولت مطرح کند.

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 12915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =