سهم منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در معرفی و ترویج صنایع دستی

شورای جهانی صنایع دستی، امسال همزمان با روز جهانی صنایع دستی ۶۰ ساله شد و ایران به عنوان یکی از اعضای این شورا، رتبه نخست جهان را از نظر تنوع صنایع دستی به خود اختصاص داده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ ایران در حال حاضر ۴۶ شهر ملی، ۲۷ روستای ملی، ۱۳ شهر جهانی و ۳ روستای جهانی در حوزه صنایع دستی دارد. همچنین وجود ۲۹۹ رشته صنایع دستی در ۱۸ گروه تخصصی، ۱۶ شهر و روستای جهانی صنایع دستی، کشور ایران را از نظر تنوع صنایع دستی در رتبه نخست جهان قرار داده و ظرفیت بالایی را برای صادرات این محصولات ایجاد کرده است.

بر اساس آمار شورای جهانی صنایع دستی، از ۵۷ شهر جهانی، ۱۶ شهر و روستا متعلق به ایران هستند که سهمی حدود ۳۰ درصد جهان را در بر می‌گیرد.

ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل تاریخ طولانی، پیشینه غنی فرهنگی، گستردگی سرزمینی و تنوع اقوام، در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی در سطح جهانی حرف جدی برای گفتن دارد و با وجود ظرفیت بالقوه‌ خود می‌تواند قطب برتر صنایع خلاق فرهنگی و هنری بین کشورهای اسلامی و حتی جزو ده کشور برتر جهان باشد.

از آنجایی که صنایع خلاق فرهنگی و هنری، دوستدار محیط زیست‌اند، اشتغال‌زایی بالایی دارند و برپایه مطالعات انجام شده، نرخ رشد سالانه اقتصادی صنایع خلاق فرهنگی و هنری حتی تا دو برابر بخش خدمات و بیشتر از آن هم رسیده است؛ این هنر- صنعت مستلزم توجه گسترده نهادها و سازمان‌ها است. در همین راستا، منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، در پنج سال گذشته حامی صنایع دستی و زنان کارآفرین بوده است و ظرفیت‌های این مجموعه را در اختیار بازارچه‌های دائمی و رویداد محور قرار داده است.

بازارچه صنایع دستی پروانه سال‌ها است که هر جمعه در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برپا است و به محفلی برای دورهمی هنرمندان صنایع دستی و زنان کارآفرین و عرضه دست‌سازهایشان تبدیل شده است. در این بازار که هر جمعه برپا می‌شود، ۱۴۰۰ میز برای عرضه محصولات هنری در اختیار هنرمندان و دستفروشان لوازم آنتیک قرار می‌گیرد و در حال حاضر این بازارچه به یکی از نقاط دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

همچنین منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد ضمن همگرایی و هم‌جوشی با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همواره برای برگزاری برنامه‌های مشترک اعلام آمادگی کرده است. رویداد توانمندسازی و بازارچه صنایع دستی «تکوک» در نوروز ۱۴۰۳ و در بوستان مشاهیر، برگزاری دومین جشنواره سراسری صنایع دستی بسیج با عنوان «جشنواره هنر ماندگار ایرانی» در کوشک باغ هنر، همچنین برگزاری عصرانه‌های هنر روی پل طبیعت به عنوان بزرگترین پل غیرخودرویی کشور، از جمله برنامه‌های مشارکتی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با معاونت صنایع دستی و در راستای توسعه و ترویج این هنر- صنعت و معرفی هنرمندان این حوزه بوده است.

رد پای هنرهای سنتی ایران در ساختمان کوشک باغ هنر که با الهام از معماری ایرانی- اسلامی ساخته شده است، گواه دیگری مبنی بر سیاست تقویت و توجه منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به هنرهای سنتی است. به همین دلیل در کوشک باغ هنر برنامه‌های متنوعی از جمله کارگاه‌های آموزشی و هنری یک روز صنایع دستی و هنرهای تجسمی با دعوت از هنرمندان حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و هنرهای تجسمی از جمله نمایشگاه «ایران ما» در گالری کوشک باغ هنر منجر به شکل‌گیری باشگاه چهل تکه دوزی و عضویت ۳۴۰ هنرمند در آن شد. هدف از راه‌اندازی این باشگاه جمع کردن هنرمندان رشته چهل تکه دوزی سراسر ایران دور هم است. کوشک باغ هنر با شعار«هنر برای مردم» تا کنون باشگاه‌های مختلفی راه‌اندازی کرده است و سیاست هم‌افزایی در بستر باشگاه را در پیش گرفته است.

یکی از سیاست‌های مهم منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، تقویت فعالیت زنان کارآفرین و توجه به هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی است.

انتهای پیام/

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 55808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =