۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 9226

تهران در افق ۱۴۰۰

سید مصطفی موسوی، شهردار منطقه ۹
تهران در افق ۱۴۰۰

کلانشهر تهران، امروز برآمده از یک قرن تحولات تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است؛ الگوی توسعه شتابناک در همه این سالها، با همه افت و خیز ها، بر زیست و سرنوشت مردمان این شهر سایه افکنده است. شهری که در ابتدا بر قواره سنت، آرام پیش¬میرفت، یکباره در عصر نوین هیاتی نوین یافت. تهران-امروز- با همه زشتی ها و زیبایی هایش، با همه داشته ها و نداشته هایش، نماد و نمود ایران عصر جدید است. اینک در آستانه ورود به قرن جدید، میتوان به گذشته نگریست، و روزگار رفته بر تهران را بازخوانی کرد.

معضلات و چالش های امروز شهر تهران در دو دسته قابل ساماندهی است بخشی از این مشکلات  ، از جنس مشکلات عام کلانشهرها است؛ آلودگی محیط زیست، معضلات مسکن، مدیریت پسماند، حمل و نقل و ترافیک از این جمله است. اما بخشی دیگر از این مشکلات خاص و حاصل دوره منحصر بفرد و سخت کنونی کشور و جهان امروز است.
 نبرد طولانی و فرسایشی با ویروس کرونا و مواجهه با مشکلات ناشی از تحریم های اقتصادی و نارسایی های ساختار مدیریتی همه و همه باعث شده است تا مدیریت شهری در دوره کنونی و سالهای آخرین قرن، با مشکلات و چالش های جدی مواجه شود.
سال ۱۳۹۹  روزگاری سخت برای مدیریت شهری بود؛ مواجه با این چالشها، الگوی خاص مدیریتی می طلبید؛ این الگو، باید  با در نظر گرفتن مقدورات و محذورات شهر تهران، معطوف به  ایجاد رفاه برای شهروندان تهران، تدوین و اجرا می شد.
مدیریت شهری تهران، در دوره  جدید، رویکری نوین اتخاذ کرد. این رویکرد برآن بود تا "انسان" را محور تلاش خود قرار دهد، و همه ساز و کارهای دخیل در فرآیند مدیریت شهری را حول محور کیفیت و رفاه زندگی انسان در شهر تهران ساماندهی نماید  . شعار «تهران، شهری برای همه»، در حقیقت تجسم این رویکرد است.
در این راستا اندیشیدن به مفهوم "سرمایه اجتماعی" با هدف پی ریزی مجدد ساختار اعتماد مردم به نهاد شهرداری و باور مردم به این سازمان و تغییر نگرش آنها از شهرداری به عنوان نهادی صرفاً اقتصادی به نهادی خدمت رسان و اجتماعی که پایه های خود را بر اعتماد و تعامل با مردم شهر استوار ساخته است اهمیت و محوریت اساسی دارد.
لذا  مجموعه اقدامات همکاران ما در  شهرداری، به جای شکستن رکورد های کمی و رقابت بیهوده در مسابقه های خودساخته ساخت و ساز های بی پشتوانه در شهر، معطوف به حل مشکلات اجتماعی در مقیاس های محلی با شناخت چالشهای خاص محلات  و شهروندان منطقه بوده  است.
ایده تعریف و اجرای پروژه های کوچک مقیاس با کمک نهاد ها و سازمانهای محلی مثل مساجد، شورایاری ها  و پیمایش روزانه محلات شهر توسط مدیران و معاونین منطقه و ارزیابی و پایش مداوم کیفیت ها توسط مردم و بهره مندی از کارشناسان متخصص در امر طراحی و برنامه ریزی شهری، باعث شده است که حرکتی آغاز شد که در صورت تداوم بتواند بیش از پیش مردم را در اداره شهر خود، منطقه خود و محله خود سهیم و شریک سازد و این  درخت مشارکت عمومی است که میوه رضایت و ارتقای سرمایه اجتماعی را حاصل خواهد ساخت.
شهرداری تهران امروز برآن است تا در دوره ی فراگیری کرونا و غلبه تفرد و تنهایی، انسانها را به عرصه عمومی بازگرداند؛ تعریف و تشویق پویش هایی در محیط شهر با هدف محله آرائی و با تاکید بر رنگ در شهر با هدف افزودن بر زیبایی بصری و ایجاد نشاط تحت عناوین "محله های رنگی" و  "خیابان اجتماعی" در منطقه ۹ و طراحی فضاهای شکل پذیری اجتماعات شهری و تعاملات اجتماعی مثل "پلازای هاشمی" بخشی از این فعالیت هاست که در این راستا معنا می یابند. در واقع هدف بازگرداندن شهر به شهروندان است.
بهره مندی از زبان گویای هنر در بیان ارزش ها و کیفیت های فراموش شده زندگی انسان ها در شهر تهران که در پس ساخت و ساز های بی برنامه و خلاف ضوابط دوره های گوناگون مدیریت شهری در آستانه فراموشی قرار گرفته است و " جور دیگر" نگریستن به شهر و بازگرداندن شهر به مردم  از دیگر برنامه های مدیریت شهری به عنوان نهادی مردمی در این دوره است.
برگزاری رویدادهای متعدد هنر عمومی و  شهری از جمله  نقاشی، تئاتر خیابانی و موسیقی، و بهره مندی از هنر اجتماعی، فرصت مناسبی برای انتقال پیام و برقراری ارتباط با شهروندان و صاحبان شهر است.
هر شروع می تواند انگیزه بخش نگاهی نو و نوید بخش چشم اندازی جدید باشد. امروز ما با نگاه دقیق به گذشته قادر خواهیم بود تا دست در دست هم و با مشارکت و حضور صاحبان اصلی شهر –یعنی  مردم-  چراغی نو برافروزیم و آینده ای روشن تر را برای ساکنین شهر تهران تصور کنیم . رفاه و امنیت مردم باید، ملاک اصلی توسعه و مدیریت شهر باشد. تهران شهری برای همه، یعنی شهری امن برای ساکنین، دوستدار نشاط و فعالیت کودکان، تکریم کننده سالمندان، قابل دسترس  برای کم توانان و سالم برای همه شهروندان در همه مقیاس ها و در همه گستره شهر.
این امید به آینده ای آباد تر  و حرکت به سمت فردای بهتر میسر نخواهد شد مگر به همت و تلاش همه مدیران شهری و با مشارکت و اطمینان و همراهی همه شهروندان.   "تهران، شهری برای همه"؛ برای بهتر شدن، نیاز به تعامل و همراهی روزافزون همه شهروندان و مدیران دارد.
... نگاه کن
هنوز آن بلند دور        
آن سپیده        
آن شکوفه زار انفجار نور            
کهربای آرزوست                
سپیده ای که جان آدمی هماره در هوای اوست                
به بوی یک نفس در آن زلال دم زدن                    
سزد اگر هزار بار بیفتی از نشیب راه و باز رو نهی بدان فراز                        
بسان رود که در نشیب دره                            
سر به سنگ می زند رونده باش                            
امید هیچ معجزی ز مرده نیست                                
... زنده باش                                    
 (هـ. الف. سایه)                                         

                
                             

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 9226

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =